JUDGMENT DAY... - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu JUDGMENT DAY... - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

JUDGMENT DAY...

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

02 Maart 2009 | Spanje, Palma de Mallorca




Na een vakantie waar op de een of andere manier constant weken aangeplakt werden lijkt het er nu toch echt op dat de kapitein van de Predator vandaag weer aan het werk gaat!
Met andere woorden hopen Daniel en ik vandaag te weten te komen of we BEIDEN op de Predator mogen werken of dat we beter saampies iets anders kunnen gaan zoeken...
Het liefst gaan we natuurlijk op de Predator aan het werk.. Hij is zelfs uitgeroepen tot de beste boot van 2008 !!! En zolang we (nog) geen nee te horen hebben gekregen heb ik gewoon 50% kans. Maar het zou ook helemaal niks uitmaken als we op zoek moeten naar een andere boot. Deze tijd van het jaar is de beste om te beginnen op een boot of om van boot te wisselen. Veel boten komen nu zo’n beetje terug van het winterseizoen in de Caraibean en vragen om nieuwe crew. Spannend allemaal!!!!! Zodra ik wat hoor zal ik het meteen op deze site zetten!
Ik ben helemaal klaar om op een boot te gaan werken, want ik heb 2 weken terug EINDELIJK mn training gehad!
De training heet STCW95 gegeven door Blue water training center, het zijn allemaal dingen die je moet weten en kan verwachten als je op een boot werkt.
Er zaten 16 mensen in de training die uit 13 verschillende landen kwamen!
De trainer was een engelsman uit Cornwal in Engeland met dus een zwaar accent!
Hij deed me aan een pitbull denken...
Hij was vliegende brandweerman van beroep voordat hij besloot een boot te kopen en de wereld rond te varen...en traint nu nieuwe crew omdat zn geld op is geraakt hahaha
Hij heeft een heleboel meegemaakt en hoe hij dingen vertelde was super interessant en indrukwekkend.
We werden eigenlijk meteen in n busje gepropt en naar een groot industriegebied gereden, daar was een soort klaslokaaltje ingericht in een enorme loods.
Hij begon de week met de uitleg over wat te doen als de HEL losbreekt op een boot..heel toevallig eindigde hij daar ook weer mee..en eigenlijk alles ertussen ging ook over hel op aarde, uhhh op zee dus.
Er kan natuurlijk een hele hoop gebeuren op een boot...en midden op zee ben je helemaal op jezelf en de rest van de bemanning aangewezen!
Omdat er maar al te vaak dingen verschrikkelijk fout gaan is deze training verpicht . (ongelovelijk maar waar pas sinds 1995)
Vandaar dat we nu ieg de basics hebben geleerd om levens te redden!
Maandag middag moesten we meteen al naar het (onverwarmde) BUITEN zwembad waar we allerlei oefeningen moesten doen in een echt reddingsvlot.
Aangezien het ook hier nog steeds flink koud was, was dat alles behalve een pretje...maar aan de andere kant, mocht er ooit echt iets gebeuren, is de zee meestal net zo koud! BRRRRRR
Alsof dat nog niet lastig genoeg was moest dit alles gebeuren in een lifevest ,(een enorm pak wat alles behalve je ogen bedekt en je warm moet houden als je in het water ligt) dat idd zo handig als het klinkt ,one size fits all was.... NIET DUS!
Het was een hele beproeving om met zon pak aan te zwemmen.
Ten 1e was het veeel te groot , ten 2e houd het je ‘warm’ door het laagje lucht dat erin zit...nou dat laagje lucht zorgt er ook voor dat je voeten gaan drijven..en ten 3e waren mijn duimen eraf geknipt waardoor er steeds meer en meer koud water naar binnenkwam en bij mijn voeten verzamelde, het leken wel olifantenpoten toen ik uit het zwembad stapte!
Gelukkig was het zwembad naast een drukke sportschool waar iedereen tegen het raam geplakt stond te lachen om onze niet altijd express uitgevoerde kunstjes..
Wacht maar dacht ik...
Het lachen vergaat ze vast als ik op het nieuws ben omdat ik heb weten te voorkomen dat iedereen verdronk ;)!
Heel stoer moesten we ook van de HOGE duikplank springen, dan de ‘man overboord’ redden en in het vlot zien te krijgen!
Pffffff na een hele pittige 1e dag had Daniel gelukkig een heerlijk maaltje meegenomen van de boot, dus hoefde ik niet meer te koken en kon ik na het eten dooooodop meteen gaan slapen!
Dag 2 was een hoop uitleg over hoe branden te voorkomen aan boord.
Er werden veel filmpjes geshowd over HOE snel een brand om zich heen grijpt en over een hele boel gezonken boten door ongetrainde crew of onwillige booteigenaren.
(somige bazen vinden de rook melders, brandblussers, reddingsboeien en banden, en zwemvesten namelijk niet ‘mooi ‘genoeg op hun super de luxe jachten en hebben ze door die oerstomme reden dan ook maar gewoon helemaal niet aan boord! Heel slim worden er nu door bekende designers zwemvesten met goude randjes en merkjes gemaakt...oranje is zooooo 2008!)
Wij kregen uitleg in wat te doen en wat vooral niet te doen bij verschillende branden.
Dag 3 moesten we onze hele stoere branduniformen MET zuurstof maskers aan en werden er branden gesimuleerd waar wij slachtoffers moesten zien proberen te redden in pikzwarte ruimtes met gaten in de grond, trappen en obstakels overal....
Dit alles om ons voor te bereiden op dag 4!
Om 5 uur in de ochtend werd ik opgehaald door de trainer en reden we naar het vliegveld...jeetje wat is dat vroeg!
We gingen naar Can Padro in Barcelona (zie google) waar een enorm terrein is ingericht om op allerlij verschillende manieren te branden!
We deden onze pakken aan en waren er allemaal stil van toen we als eerst de brandende frituurpan met een deken moesten blussen..
Daarna kregen we allemaal brandblussers om electrische vuren te doven.
En daarna de uitleg over de echte brandslang!
Jeetje hey wat is dat zwaar om zon slang vast te houden als hij aanstaat, laar staan naar de brand te lopen en te blussen..
Daarna moesten we wat ruimtes in waar echte branden woeden en uiteindelijk aan het einde van de veeeel te lange vermoeiende dag gingen we naar de ‘boot’.
Er is een enorm vrachtschip nagebouwd op het terrein wat in zn geheel in de fik ken hahaha.
Daar moesten we met groepjes van 3 met alles erop en eraan de hele boel zien te redden!
Wat een verhaal joh!
Zie je mij al gaan!
Alles stond in de fik, maar zodra je iets had geblust was er ZOveeeel rook ontwikkeling dat je geen hand voor ogen zag!
We liepen dan ook echt in een treintje met zn 3 en met die zware slang de branden te blussen.
Gelukkig maar dat we het hebben overleefd...
Ik vond het heel pittig en ben dan ook absoluut geen geboren brandweervrouw!
Wat een verschrikking zeg!
Met allemaal moeie zwarte koppies, stinkend naar rook zaten we weer in het vliegtuig op weg terug...Het kon niemand ook maar iets schelen dat iedereen in de buurt van ons ons raar aankeek...
Ik was pas na negenen weer thuis en letterlijk EN figuurlijk helemaal uitgebrand.

Dag 5 was een hele dag EHBO....zucht
We hebben alle mogelijke soorten ongelukken nagebootst en slachtoffers behandeld aan hun verschrikkelijke verwondingen!
Steve de trainer hield ons allemaal bij de les door enorm veel verhalen te vetellen van ongelukken die hij heeft gezien...helaas waren de meest interesante verhalen over mensen die het niet hebben overleefd...
Ik hoop nooit in zo’n situatie terrecht te komen!
En uhhhh mocht het even lukken kan ik hem misschien wel voorkomen!

Moe maar voldaan hebben we alle 16 de training afgerond!
Een aantal van ons besloot de week af te sluiten in een bar..
Ik was eerst lekker naar huis gegaan om te douchen en te eten en ging samen met Daniel pas uren later naar dezelfde kroeg.
Bij binnenkomst waren 3 mede cursisten denkbeeldige branden aan het blussen met een biertje in de hand en meiden aan het vervelen met hun geweldige mond op mond technieken die vrij onnuttig voor ze bleken te zijn helaas.
Toen een 4e (onbekend) persoon besloot om 1 van de jongens zijn trui in de brand te steken.....(!!!!!) bleken onze nieuw aangeleerde technieken meteen van pas te komen...
Met kleerscheuren, gelukkig alleen een heel groot gat in zijn trui kwam hij uit de strijd!
Na deze reddingsactie besloten Daniel en ik uit veiligheids overwegingen een andere bar op te zoeken..
Ik heb niet voor nix deze week geleerd dat je gevaarlijke situaties beter kan voorkomen dan dat je ze moet genezen!








P.S. Ik hoop dit keer op wat meer reacties, dat is leuk om te lezen voor mij!

-Sas!!! Ben je nou al op Hyves???
-Meiden!! Hoe was BOE??
-Ernst!! Jij aso!!! Jij zal wel poep bruin zijn inmiddels!
-Mo en I!!Wie weet gaan we snel weer een hapje eten??!! Dit keer met de heren erbij??!!
-Snakie, Ruben, Bart!!!Jeeeeetje hey...best heul pittig, brandweertje spelen!!!
-Burn!!!Hoe was Manchester???
-Vanes, Naat en Marcel....nie roken nie heh!! (doe ik met pijn en moeite ook nog steeds niet!)
-Hel!!!Komen lullie nog???
-Vanes!!Hoeveel keer is scheepsrecht met rijbewijs halen?? 4X???Suc7 ieg!!
-Otje!!Kijk je nog wel eens op die leuke site???
-Dennis!! Indiaantje!!Echt geweldig wat jij allemaal meemaakt!
-Martine&Danny!!Hoe bevalt het wonen in jullie nieuwe huisje!?
-Ageeth!! Tonijn, koriander, citroen, tomaat, ui, knoflook, peper en zout en ev olijven of ‘mango’. En dan lekker met chippies eten!
-PP!!!Thanx voor al het geregel!!
-MM!!Heel veel plezier in Egmond!!
-Inge, Anneke en Angela!!Thanx voor de goede zorgen!!
-Oma Jopie!!De aller allerliefste oma van de hele wereld!! Gaan we snel weer Skypen??!!
-Wie heeft er trouwens nog meer Skype??? Ik heet Nissyskype, dus voeg me gezellig toe!! Dan kunnen we GRATIS bellen via de computer!!
-Yoghurtje.....ik zal je missen....:(


Helaaaaaas heb ik nu nog steeds nix gehoord over mijn NIEUWE baan!!!
Waaaaaaa

Grtjs Nissss




  • 02 Maart 2009 - 14:24

    Natalie:

    Hihi Nis de reddende engel. Super doe je toch nog wat nuttigs ;-).....Niet roken nie hoor, wel moeilijk. Zeker als je naar BOE gaat waar gewoon gezellig binnen gerookt mag worden. Waar je in het gewone leven bijna debiel bent als je nog rookt is het daar een beetje raar als je het niet doet. Heb het volgehouden met een rietje, 2 lollies en een jointje.....Soms vergeten de mensen dat je gestopt bent en duwen een sigarretje onder je neus (om dit te weigeren rond drie uur snachts is wel heeeel stoer). Trots maar een beetje gefrustreerd lag ik om rond half 5 in mijn bedje.....Helen was heul erg Hellerig bezig, dan weet je het wel he....Maar dat kan ze je beter zelf vertellen, hoop tot in detail maar ik betwijfel het hihi. Ik ga duimen voor jullie. Kusssss

  • 02 Maart 2009 - 14:41

    Inge:

    jeetje nis, dat je dat allemaal moet doen, om op zo,n boot te werken. maar eigenlijk wel logisch. je moet van alle markten thuis zijn.
    maar leuk geschreven, ben niet anders van je gewend.
    en yohurt halen we donderdagavond al op. angela heeft in het ziekenhuis amstelveen een vergadering, gaat dus in een moeite door.
    je broer weet het al.
    geniet er lekker van, met je katje komt het wel goed.
    heel veel liefde van inge.

  • 02 Maart 2009 - 14:42

    Monique:

    Hier valt mijn BHV cursus bij in het niets... Wel stoer dat je het allemaal heb kunnen doen. 't is dus veilig vertoeven met Nissy in de buurt! Ik hoop dat je goed bericht krijgt zo! Zal voor jullie duimen. En eh.. Dat eten komt wel goed? Als jij/jullie weer een weekendje hier zijn? xxxmo

  • 02 Maart 2009 - 15:39

    Janet En Rob:

    he Niske,

    Leuk weer wat van je te horen, je maakt best veel mee, zo te lezen! Zulke avonturen hebben wij niet in Aalsmeer in de wintertijd, alles gaat zo z'n gangentje in die sombere wintermaanden die we achter de rug hebben. Behalve die ijsperiode dan, maar daar zal veel over geschreven en verteld zijn.

    Maar dan is het ineens weer maart en komt er een dag dat het zonnetje het weer probeert en die ZON, daar zijn we allemaal wel aan toe! (ook vanwege grieperigheidjes deze winter).
    Wij zijn benieuwd op welke boot jullie terecht gaan komen, blijf schrijven, we lezen het graag, al antwoorden we niet altijd.

    Tja, nieuws van Berna en Martine + Danny, ga ik niet vertellen, dat hoef ik echt niet te proberen ....
    Je hoort zelf wel, zal zeggen dat er weer een berichtje van jullie is.

    liefs van Janet, groet Rob


  • 02 Maart 2009 - 15:51

    Vanes:

    Had je net al even op msn, tja nie roken nie gaat nog even nie lukke nie. Komt snel weer goed.
    En tje ik ben altijd dwars, dus bij mij is hopelijk 4x scheepsrecht!! Als het zover is ben je de eerste die het hoort.
    Ik voeg je toe op skype, ook dat heb ik als computer verslaafde, hihi
    Je foto's zien er top uit!!
    En las ook op hyves dat je het zonnentje wwijt was, nou die heeft zich even hier gemeld! Maar niet voor lang ben ik bang.
    Nou hoop dat we de 14e de praam weer onveilig gaan maken. De laatste x dat ik er was, was ook ergens in nov/dec.
    Nou we Skypen, hyven, msnen of smsen weer....
    Toedeloe

  • 02 Maart 2009 - 16:55

    Burn:

    Hey lieve Nissy, wat een prachtig verhaal weer van je pittige ervaringen! Je hebt weer erg je best gedaan zo te zien ;) hoop dat je haren niet zijn verfikt in het heetst van de strijdt hihi! Zou zonde zijn.

    Nou inmiddels ben ik weer terug uit Kopenhagen en daarna Manchester, was weer geweldig allebei. Wel grappig om in 2 weken 2 verschillende steden te zien. We vlogen naar Manchester vanaf Dusseldorf, dus eigenlijk hebben we ook nog een klein beetje Duitsland meegepikt...;) Hoop dat alles goed gaat met jou, Daniel en iedereen daar in Spanje. Hopelijk wordt het binnenkort wat warmer weer.

    De volgende keer hoop ik te lezen dat je bent aangenomen op de boot, ookal wordt het dan lastiger voor mij om je een keertje op te zoeken...

    Nou tot msns, ik heb trouwens ook Skype, alleen weinig 'aan'. Ik heet Burn en woon in Hoofddorp! hihi!

    btw Thijs en ik hebben besloten om samen te gaan wonen in Aalsmeer ;)

    Dikke kus, Burn!

  • 02 Maart 2009 - 16:56

    Burn:

    BTW Ik rook ook nog steeds niet! Wat zijn we weer goehoeeeed!!

  • 02 Maart 2009 - 17:36

    Nissy:

    Uhhhhmmm nou uhhhh...
    Vandaag nog geen nieuws...
    Maahaaaar misschien morgen wel!
    Thanx alvast voor de leuke reacties!
    Grtjs Nisssss

  • 03 Maart 2009 - 13:34

    Ernst:

    he stoere chick.
    wat een geweldige verhalen allemaal weer.en inderdaad poeppie bruin.van de week maar ff in een tropische bui buiten gestaan.heerlijk.ben al aan het kijken of ik met olimpische spelen in canada kan gaan werken.ben er wel ver mee..we hebben het reis viruz ondekt.heel veel succes met je baan op de predator.hou me op de hoogte..

    x ernst

  • 03 Maart 2009 - 16:12

    Jurgen:

    Spannend, en precies goed om te lezen na een saaie dag in de kliniek..als je dat allemaal al beleefd hebt ,kan je toch nix meer gebeuren ;o)
    Ik druk de duimen voor je baan!

  • 03 Maart 2009 - 16:49

    Helen:

    Whahahaha NEE ik ga niet in detail zeker hier NIET... Maarrr BOE was weer reuze gezellig.....
    En zodra jij weet hoe of wat met werk en ik weet het dan ook dan ga ik kijken wie er allemaal willen en of het te realiseren.... Beloofd.... Maareee wel heul stoer hoor nu kunnen we als jij erbij bent zonder problemen overboord springen in de Poel hihihih.... Ik duim ook voor je Kus Kus

  • 03 Maart 2009 - 20:26

    Evelyn:

    He Niske, coole training die je gevolgd hebt!! Moet wel zeggen dat ik na het lezen van sommige stukken ook wel medelijden met je heb gehad. Hoop trouwens dat je snel wat hoort over je baan! Vind het erg leuk dat jullie 2 wereldreizigers elkaar gevonden hebben en op deze manier bij elkaar kunnen zijn. Het is echt een love story voor in de film!! Mocht je je af en toe vervelen, tip van mij; schrijf alvast een script! Maar ff zonder dollen, dat wij jij allemaal meemaakt is spectaculair. Kun je niet een column schrijven voor de Viva? Denk dat veel mensen jouw avonturen leuk vinden om te lezen!! Zal ik 's een aantal Viva's naar je opsturen? Moet je me wel ff je adres mailen! Kun je ff kijken met welke redactie je contact op zou kunnen nemen hihih. Misschien dat het ook nog wel lekker betaald :-)

    Anyway, ik duim voor je mbt de baan!! Groetjes aan Daniel!

    Kus,

    Evelyn

  • 08 Maart 2009 - 16:49

    MM:

    Lieve Niske,
    Wat heb je dat weer smakelijk geschreven, heb je dan toch ook een ietsje van mijn genen meegekregen?
    Pittige training geweest en nou maar duimen dat jullie samen snel weten waar je aan toe bent.
    Mijn weekje Egmond was heerlijk. Ben heel benieuwd of we morgen positief bericht kunnen sturen m.b.t. je appt.
    Spannend he?
    Liefs voor beiden,
    MM
    XXX

  • 09 Maart 2009 - 17:19

    Paul:

    Hi Nina,
    That's all nice but I still don't read Dutch !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Palma de Mallorca

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 143929

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: