Nieuwe dromen bedenken..zwart-wit - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Nieuwe dromen bedenken..zwart-wit - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Nieuwe dromen bedenken..zwart-wit

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

21 November 2005 | Frans Polynesië, Papeete

Heel erg bedankt voor jullie lieve reacties met mijn verjaardag.
Die vier ik volgend jaar weer lekker thuis, ik heb jullie errug gemist!
Ik heb voor mezelf wat dingetjes gekocht en het mooiste kado kwam in de avond, een zonsondergang voor op een kaartje!
Speciaal voor mijn verjaardag natuurlijk!


De dag voor mijn verjaardag had ik Heifara opgebeld (de jongen van de walvissentoer die ik de 1e x op Mo'orea had gedaan)
en hem gevraagd of ie me nog kende en of ik dan gratis op zijn boot meemocht omdat ik toen geen walvissen had gezien....
Toen hij meteen vroeg of ik zaterdag kon, brak mijn klomp!!
Het was meteen geregeld.
Niet veel mensen krijgen die 2e kans. (gratis!)
Ik hoorde wel hier en daar dat er maar een hele kleine kans was om ze te zien omdat het het seizoen niet meer was.
Ze vertrekken dan naar het koudere water van Rurutu.
Daar geloofde ik niet in omdat ik op alle eilanden genoeg walvissen had gezien, ik wist zeker dat ze er nog waren.
Ik kreeg nog meer hoop toen ik op zaterdag ochtend 2 bijgelovige aanwijzigingen kreeg.
De 1e aant ontbijt, er zat een jongen tegenover me met een grote walvis op zijn T-shirt.
Dat maakte me al flink aant lachen.
Toen ik over het strand liep naar de plek waar ik opgehaald werd vond ik 100 Franc diep int zand begraven. (ongeveer 1euro, maar toch!)
Voor mij was het duidelijk mijn geluksdag.
Ik was de 1e op de boot met Heifara en zijn familie, en we gingen dus eerst de rijke stinkerds van hun onbetaalbare resorts halen.
We voeren langs Temae, waar Hiro en Epa wonen en waar ik weet dat er daar veel walvissen zitten.
Na 15 minuten ronddobberen zagen we geen walvissen, alleen veel surfers.
Had ik maar een verrekijker meegenomen, dan kon ik nog zwaaien naar Manu en Hiro.
Op de weg terug stopte we bij de stingray spot.
Het was zaterdag, en dus heeel druk en zo graag zwom ik nou ook weer niet met die krengen dus ik sloeg over.
Toen er een andere walvisboot langskwam verstond ik (int Frans) dat hij 2 walvissen had gezien bij de motu.
Ik bad dat iedereen maar snel uit het water kwam, maar dat gebeurde niet.
Het leek wel een uur te duren voordat iedereen uitgezoend was met de rays.
Snel gingen we de lagoon uit en langs het rif op open zee op zoek.
De golven waren weer huizen hoog en kwamen als muren op ons af.
(1 mevrouw werd er groen van!)
Het was dus weer heel lastig om de spuit van de walvis te zien, en ik kreeg flash backs van de vorige x en mijn moed zakte in mijn schoenen.
Tot... er ineens een walvis vlak naast de boot omhoog kwam!
Het leek alsof ze ons wel leuk vond en ze bleef vlakbij ons.
Ze was ons aant bekijken net als wij haar.
Toen Heifara zei dat we het water in mochten keek ik hem vreemd aan..
Ik dacht dat hij een grapje maakte.
Zijn ogen stonden op serieus!
Ik was dan ook de 1e die het water in sprong!
In het water zag ik eerst helemaal nix...
Ze was ondergedoken om haar 2 weken oude baby te voeden!!!
Toen ze vanuit de diepte langzaam terug zwom kreeg ik tranen in mijn masker..
Wat een geweldig gezicht het was alsof ze zweefde, en de kleine zwom vrolijk om haar heen.
In het begin was ik wel bang voor zo'n dier dat 45 ton weegt en naar schatting 10 tot 14 meter was, misschien was ze wel agressief omdat ze de kleine (2meter) moest beschermen...
Die angst was al snel weg, ze zag geen bedreiging in ons dus wij niet in haar.
Ze zwom niet eens weg, we hebben een half uur met haar gezwommen!
Toen Heifara ons terug riep om haar weer wat rust te geven wist ik niet hoe ik me voelde.
Ik kon de lach niet van mijn gezicht krijgen.
Wat een geweldig mooie dag en alweer een droom waar.

Op de Walvissentoer en tattoonesia na heb ik verder niet veel gedaan in Mo'orea.
In plaats van dingen doen heb ik weer veel nieuwe karakters leren kennen.
Waaronder Gaelle, een Begisch meisje van 26 met de zelfde stomme kop als ik!
(de meeste mensen zullen me nu wel begrijpen)
Na heel veel hele goede gesprekken gingen we samen opweg naar Tahiti, waar Paul ons natuurlijk ophaalde en haar naar haar hostel bracht.
Helaas ging ze de dag erna naar NZ en ik GELUKKIG weer terug naar Huahine!

Iedereen was de 1e paar dagen super blij en gaschokt om me zo snel alweer terug te zien.
Helaas kon ik daar niet lang van genieten want ik werd strontziek.
In elke zin van het woord.
(deze x niet meer details Joop, jak!)
Met veel medicijnen ben ik nu weer een btje beter, maar nog steeds herstellende.
Toen ik 2 dagen geleden mijn bed weer uit kon stond de hele surfwereld op zijn kop!
Enorme golven, en surfers van over de hele wereld die speciaal daarvoor naar Huahine kwamen.
Waaronder Richard, een oldscool bigwave surfer uit Amerika.
Ik had al zo veel gehoord over hem van zijn beste vriend Smithie waar ik dagelijks mee omging, maar nu was ie er eindelijk.
Met een gezellige groep mensen proosten we op Richard en op de golven in het restaurant Temarara.
(Met uitzicht op de golven en een mooie zonsondergang natuurlijk)
Richard komt hier al jaren, soms wel 5 x per jaar als er goede golven zijn en iedereen kent hem omdat het zo'n goede kerel is.
We hadden de grootste lol en het werd flink laat..

De volgende dag gingen we vroeg op voor de monsters van golven! (10+ meter)
Er waren zelfs een aantal jetskis om de surfers te helpen op de super snelle golven te komen.
Ik had een verrekijker en keek mijn ogen uit.
Tot er ineens van alles heel snel achter elkaar gebeurde.
Er was een surfer gevallen, net toen er een grote set golven kwam.
Minuten lang zag niemand hem, behalve zijn felrode board dat vastzat aant rif.
De mensen op jetskis konden er niet bij door de hoge golven en alle surfers waren flink door elkaar gerammeld.
Tot hij ineens een heel stuk verderop in de lagoon in rustig water boven dreef, toen kon er een klein bootje naar toe.
Ze reanimeerde hem en gingen met een noodvaart naar de kant.
Ik zag dat het Richard was...
Er was nix meer voor hem te doen.
De hele dag stonden er groepjes mensen er verslagen bij.
Vooral Smith en Moe.
In de avond was er een druk bezochte wake in het Tahitiaans.
Oude dames zongen en brachten meer en meer bloemen.
Daarna naar het vliegveld voor een laatste afscheid...

Vandaag wordt zijn surfplank ritueel verbrand op de plek waar het gebeurde, daar waar nu iedereen misschien met een btje meer angst weer aant surfen is.

Helaas is het niet altijd lachen op de site. Ookal is het 1e deel vol geluk, dit gebeurde gisteren...................

NISKE

  • 21 November 2005 - 22:03

    Marijke:

    He N=ke, meissie,
    Dus toch nog walvissen. Waren ze een beetje fotogeniek? Fijn weer van je te horen maar ik denk dat je je bericht nog verder af moet maken? want je hebt vast nog veel meer te vertellen over deze walvisontmoeting en je hebt ook nog niet afgesloten. Ik hoop om meeeeeeeer.
    Liefs,
    XXXXXXXXXXX MAM XXXXXXXX

  • 21 November 2005 - 22:29

    Niske:

    Hey Mam, chatten?
    xxxxterugxxxx

  • 21 November 2005 - 22:38

    Niske:

    En PP, is er toevallig binnenkort meer fotoruimte?
    Heb alweer een CD vol!!!
    Heel veel liefs van mij.

  • 22 November 2005 - 00:34

    PP:

    Ik lees je bericht en ik ben droevig. Dit zijn dingen die gebeuren. Pas goed op jezelf.
    Ik hoop dat je de zwarte achtergrond weer achter je kunt laten.
    Fijn voor je ervaring met die walvis. Misschien denken zij en haar kalf ook nog eens aan die lieve gekke Niske die naast haar zwom.
    XXX PP XXX

  • 22 November 2005 - 08:17

    Martine:

    Hai Niske, wat gaaf zeg van die walvissen! Lijkt me heel mooi om mee te maken! Ik krijg gewoon kriebels in mn buik als ik het lees! En wat gaaf dat je zulke lange berichten schrijft! Alleen leer je net een aardige surfer kennen, gebeurt hem zo'n verschrikkelijk ongeluk. Ongelooflijk wat je allemaal meemaakt...
    Liefs, Martine

  • 22 November 2005 - 08:34

    Vanessa:

    Hee Nis,
    beetje late reactie misschien, maar wat een ontzettende gave tatoo, best groot, maar super mooi, een mooie herinnering aan dit geweldige avontuur! Zwemmen met een walvis met jong weer een super ervaring erbij.Het laatste gedeelte van je verhaal is kut, maar kop op en geniet van je verdere avontuur! XxX Vanes

  • 22 November 2005 - 11:16

    Mo:

    He Nissy, wat naar om te lezen zeg... Rillingen lopen over m'n rug.. Blijf jij wel uit het water als de golven zo hoog zijn?! Wel leuk om te lezen dat het je toch nog is gelukt om met een walvis te zwemmen! En dan je tattoo... Echt super cool!!! Veel pijn gehad? Hier in NL gaat alles weer ok (heb vorige week een wortelkanaalbehandeling gehad.. au..au..)! Het is hier steeds kouder aan het worden (ik moest vanochtend weer krabben) en dus zeker geen goede tijd om terug naar huis te komen... En de kans dat Ireen en ik jou komen opzoeken is nu helemaal tot nul gereduceerd... Vrijdag voordat we (!!) naar de Praam gingen hebben we het laatste kraslot opengekrast.. helaas... Maar ik zal wel een paar nieuwe halen.. Heb namelijk nog steeds goede hoop... Probeer eea van je af te zetten en toch nog te genieten van alles wat je meemaakt.. Dikke kus mo

  • 22 November 2005 - 15:31

    Seef:

    He Nis, wat een dubbel bericht! Wat een geluk in de eerste helft! Waarschijnlijk vond mama walvis het leuk om met je te zwemmen, wat een lekker gevoel zal dat gegeven hebben! En dan gister...Wat moet dat erg geweest zijn! Ik werd er helemaal naar van toen ik het las! Ik hoop dat je toch blijft genieten van alles wat je meemaakt! Kop op meissie!! Liefs, Seef.

  • 24 November 2005 - 09:05

    Lia En Ron:

    Tsjonge, jonge Nissy, de hele werweld is jaloers op jou. Wat een schitterende, maar ook intens indrukwekkende belevenissen. Vreugde en leed liggen overal vaak dicht bij elkaar.
    Zwemmen naast zo'n joekel van een walvis; het lijkt bijna onwerkelijk. Wat een schitterende tatoo! Wat is de betekenis van de diverse symbolen op je onderbeen? Geniet maar lekker en blijf gezond. Het koude Nederland zal een grote verandering zijn bij thuiskomst. Maar wanneer je zo lang genoten hebt zul je voldoende kracht opgebouwd hebben om ook dat weer te trotseren.

    groeten uit Limburg

    Lia en Ron

  • 27 November 2005 - 20:55

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Net je stem weer gehoord maar opeens werd de verbinding verbroken toen ik je over Sossa wilde vertellen. Sossa heeft nergens trek in en als ze wat eet spuugt ze. Injectie bij de dierenarts vorige week maar het is niet over. Morgen nemen we haar weer mee en zal het wel gauw goed komen.
    No worries hoor.
    Tot je laatste nieuws, heel veel kusjes en groetjes,
    XXXXXXXX MAMA XXXXXXXX

  • 30 November 2005 - 10:31

    Rob En Janet:

    wat maak jij toch veel mee! mooie ervaringen met die ray's en walvis maar wat een drama met die surfer. wel iets om over na te denken!
    prachtige foto's weer, zo blijven we goed op de hoogte, groetjes en liefs, rob en janet

  • 30 November 2005 - 12:52

    Professor Pollewop:

    Zwart
    als je je ogen sluit
    maar voor een nieuwe droom
    moet je eerst je ogen hebben gesloten

    - De wijze woorden van professor Pollewop -

  • 30 November 2005 - 13:34

    Angela Swaluë:

    Kwam voor het eerst weer eens kijken na een paar maanden.Wat een geluksvogel ben jij dat je op deze leeftijd zoveel van je dromen waar kan maken.En ook wat triest dat Richard zo aan zijn eind kwam,al is dat misschien wel DE manier waarop hij het wilde.Alleen niet zo vroeg.Dood en leven ligt naast elkaar Niske.Zonder het één kun je het ander niet ervaren.Geniet,geniet en nogmaals geniet.Veel plezier en wat laat misschien,maar gefeliciteerd nog. Angela

  • 30 November 2005 - 16:50

    Elles:

    hey nis,
    jeetje joh erg dubbel de laatste berichten...Had al even niet gekeken, dus net een hele tijd "bij zitten te lezen"!
    Zo vreselijk mooi aan de ene kant, en zo vreselijk hard aan de andere kant..
    Beide leveren tranen op.
    Ik hoop echt heel erg dat je zo direct nog wel een beetje kunt genieten op dit eiland. Het is inderdaad niet altijd lachen..
    Maar ook goed blijven denken aan die mooie tranen he?!
    Ik heb zelf vorige week ook walvissen in N-Z gezien, helaas mocht ik er niet mee zwemmen, maar ze alleen al zien leverde mij dikke tranen op!
    We hebben het ontzettend naar ons zin gehad!! Zelfs ook de dunerider (al heeele tijd terug voor jou)gezien (haha..).
    Maar goed, dat komt allemaal nog wel een keertje..
    dan even wat anders: je tatoo!!! WAUW! Ik vind hem echt ontzettend mooi!
    Echt top! Absoluut Niske :)
    Wanneer is nou je plan om weer richting dit koude landje te komen?
    Nou, voor de rest wil ik je nog een heel mooie tijd toewensen, doe voorzichtig, en GENIET!
    liefs xx
    elles

  • 05 December 2005 - 11:03

    Marijke:

    Lieve N=ke,

    5 december, vorig jaar
    hadden we het beter voor elkaar.
    In Australie, in de zonneschijn
    dachten we aan pepernoot en marsepijn

    En jij, Niske, mijn lieve kind
    Denk jij aan Zwarte Piet en Sint?
    Aan speculaas en chocolade letter?
    Of “ No, I like this better”

    De traditie verdwijnt steeds meer
    Kerstman verslaat Sint alweer
    Maar bij Oma vieren we dit jaar
    Snert met pakjes voor elkaar

    De Sinterklazen en hun Pieten
    Rijden af en aan vandaag
    En ik zit hier te genieten
    Die (on)zin vind ik gaaf

    Hoe oud ik ooit zal zijn
    in mijn hart blijf ik dan klein
    5 december zal ik meedoen
    voor altijd Sinterklaas Kapoen.


    Ik kan het niet laten. Ik hoop dat je Fadol snel ontmoeten zal en een hele leuke tijd hebt met een bekende.
    Heel veel liefs en groetjes
    XXXXXXXXX MAMA XXXXXXXXX

  • 15 December 2005 - 19:44

    Sas:

    Nissy.hoegaathet.nu ???

  • 19 December 2005 - 22:03

    Gerda:

    Hoi Niske
    Ik lees nu net weer jou dagboek. Had wel al het een en ander van je moeder gehoord. Heel naar wat je zo dichtbij hebt meegemaakt, het surfen is niet zonder risico met die hoge golven. Blijf maar denken aan de geweldige ervaring met de walvis en het jong want dat maakt toch niet iedreen mee.Schrijf snel weer hoe het met je gaat.
    leifs Gerda en Edu

  • 26 Juli 2008 - 07:20

    Maaike Blankenzee:

    Hey Nis,

    Wat een verhaal...
    Gaaf hoor met die walvissen!! En wat een drama met die surfer..

    x Maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Polynesië, Papeete

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 143935

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: