Geluk en ongeluk zijn dikke vrienden. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Geluk en ongeluk zijn dikke vrienden. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Geluk en ongeluk zijn dikke vrienden.

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

19 Oktober 2005 | Frans Polynesië, Papeete

Omdat ik de boot naar Bora Bora 2x had gemist door foute informatie, smeekte ik de kapitein van een andere boot om me mee te nemen op de boot die alleen voor studenten was.
Gelukkig mocht ik mee, en anderhalf uur lang maakte ik de Polinesische pubers mee.
Ze deelden hun 'snoepjes' met me en zongen met elkaar terwijl de andere helft sliep.
Helaas was het alweer donker bij aankomst, dus geen mooie Bora aankomst foto's.
Ik nam le truck (de bus) naar Village Pauline op Matira point en moest in het donker en in de regen een plekje zoeken en mijn tentje opzetten.
Raar om geen idee te hebben waar je slaapt, maar dat ging ik maar meteen doen want ik was doodop.
Ik werd vroeg wakker, want daar ben ik al helemaal aan gewend en zag hoe mooi mijn tentje stond.
(PP dat is de 1e foto die ik in Bora heb gemaakt.)
Ik stond midden in een mooie en heerlijk ruikende bloementuin waar de kippen, katten en konijntjes vrolijk rondhuppelden, met uitzicht op de hoogste berg van het eiland.
Die heet Mount Otemanu en is te stijl om te beklimmen, 2 Duitsers die het probeerden zijn nooit meer terug gevonden.
Ik besloot het dorp in te liften (Vaitape)
om wat stokbrood voort weekend te kopen.
Toen ik mijn duim opstak stoptte de 1e auto al!
Zo makkelijk is het dus om te liften hier, (blondje he!) er is ook maar 1 weg rond het eiland.
Ik snap niet dat er ook maar iemand de veeel te dure taxi neemt, want je kan liften, de goedkope maar toeristische truck nemen of je netjes aankleden en een pareljuwelier bellen aan de andere kant vant eiland.
(Die komen je namelijk gratis ophalen als je hun parels wilt bekijken, slim of niet!?)
Terug gekomen uit het dorp besloot ik een wandeling te maken langs heel Matira point.
Daar ligt het mooiste strand van het hoofdeiland van Bora aan + dus ook veel van de dure hotels (club Med heeft zelfs zijn eigen baai en lookout op een berg)
Heel anders dus dan in Ra'iatea waar geen dure hotels en rijke toeristen zijn.
Maar de lagoon is dan ook wel errug mooi, met alle kleuren blauw en zelfs zilver.
Hij veranderd steeds van kleur en je kan er wel foto's van blijven nemen.
Het is moeilijk uit te leggen hoe mooi, haast niet te geloven.
Alsof je middenin een stapel ansichtkaartjes bent gestapt.
Toen ik helaas de zon uitmoest omdat ik flink aant verbranden was, kreeg ik zonder erom te vragen (!) een lift van een meneer die de eiland toer deed.
Hij vroeg me of ik die middag al plannen had en of ik die toer wou doen.
Ik vond dat veel te duur dus Nee, toen zei hij Gratis!
Maar natuurlijk wilde ik dat.
En zo zag ik op mijn 1e dag in Bora het hele eiland!
Alle uitzichtpunten waarvandaan ik errug mooie foto's kon maken.
Ook alle kanonnen en schuilkelders,(nu gebruikt om te schuilen tegen cyclonen)
die hier waren voor de 2e wereld oorlog.
Bora was nl de US basis in de Pacific en 6000 soldaten waren hier gestationeerd.
Operatie 'Bobcat' zoals die heette heeft toch iets goeds gedaan voort eiland, zoals de weg rond het eiland en het enige vliegveld en verschrikkelijk veel kids met blonde haren en blauwe ogen.
Want 4 jaar lang hoefden ze hier niet in actie te komen, behalve voor hun Polinesische vrouwtjes!

Bora Bora is het oudste eiland in de hele South Pacific en is ontstaan door vulkanische activiteit.
Als je de berg ziet kan je goed de helft van de krater herkennen.
Hiro de 1e koning van Ra'iatea , jullie weten wel, stuurde zijn zoon naar Bora om hier over te heersen.
Omdat Bora zo klein is en de wariors hier alsmaar moesten vechten voor hun eigen kleine stukje land waren ze de sterkste van Frans Polinesie.
Misschien eindigd daarom de kano race der races hier wel, zodat alle sterkste van de sterkste mannen weer thuis komen.
De Hawaiki nui race vertel ik later over.

De mensen in Village Pauline zijn er allemaal al voor een langere tijd, en werken hier opt eiland.
Dat maakt het net een echt klein dorpje.
We hebben onze eigen verlaten groententuin, overal groeit fruit in de bomen (mango, papaja, banaan, en cocosnoot) en de jongens gaan elke dag speervissen.
Ik heb maar geluk dat ik hier verblijf omdat ik helemaal geen geld meer heb.
(Zoals jullie misschien wel gezien hadden in de berichtjes)
De afgelopen 3 weken+ doet mijn Mastercard het namelijk niet meer.
Maar gelukkig waren er een aantal errug lieve mensen waardoor ik zelfs op de duurste plek op aarde nog een aantal geweldige excursies kon doen.
Maar via een lange omweg is het geld probleem nu opgelost.
De dag dat ik mijn centjes had ging ik op 'vakantie' van het stressvolle Bora naar Maupiti voor een paar dagen.
Dat is het meest geisoleerde eiland vand de Society Island groep in Frans Polinesie en van Bora 1 uur 45 met de boot.
Er is maar 1 pass door het rif waar boten doorheen kunnen en daar liggen genoeg scheepswrakken.
Het is geweldig om door die pass aan te komen langs de kleine motu's door alle kleuren van de lagoon met de dolfijnen achter ons aan.
De grote rotspunt van Maupiti kwam steeds dichterbij.
Ik kon weer niet geloven dat het nog mooier was dan Bora Bora.
Het eiland is een stuk kleiner maar heeft net zo'n mooie lagoon en motu's.
Er zijn alleen geen resorts op alle mooie plekken en geen toeristen.
Alle verblijfplaatsen opt eiland en de motu's is bij families thuis.
Ik was zelfs de enige die bij mijn familie verbleef. (bij Oei en Simone)
Vanaf het strand daar kon ik naar 1 van de motu's lopen, (30 min.) en ik ben zelfs rond heel Maupiti gelopen!
(dat is ook maar 10 km. haha)
Toen ik een kleine pauze nam onder een palmboom zonder cocosnoten natuurlijk...
begon er een jongetje Ukulele te spelen en zijn moeder zong gezellig mee.
Toen ik weer verder wilde lopen kwam ze achter me aan gerend met een zelf gebakken cocosbrood.
Hoe geweldig!
Ik liep naar de rotstekeningen in een op dat moment droge rivier en langs 2 Marae's.
Weer onderweg zag ik steeds dezelfde mensen voorbij rijden, vooral scooters want er zijn gelukkig nog bijna geen auto's.
Tot nu toe is dit voor mij de mooiste plek op aarde!
Toen ik terug ging met de boot, was er net een vrachtschip(je) aangekomen.
Dat gebeurd maar 1 x in de maand en is dus een grote happening voor Maupiti.
Volgens mij waren er wel 300 mensen en dat is flink veel op een doordeweekse dag met maar 1200 mensen op het eiland.
Ik heb ze allemaal uigezwaaid, en zij mij.
De dolfijnen zwommen ook weer met ons mee terug op de erg ruige zee.
(Erg veel mensen zien op dit stukje walvissen, maar ik natuurlijk niet)

Terug op de camping aangekomen zag ik mijn arme tentje.
Er was die 4 dagen flink wat regen en hevige wind geweest en dat had mijn tentje niet overleefd.
Met een gebroken stok en allemaal gaten en water erin, (mijn matras was een volle spons) stond ie er errug zielig bij.
Ik heb gemaakt wat er te maken viel, maar dat had weinig tot eerlijk gezegd geen zin.
Als xtratje brak ik mijn sleuteltje in het slot en dus moest er gezaagd worden.
Maar toen ik eenmaal binnen was lag het vol verassingen...
Een briefje van Georges, een andere gids, dat ik de volgende dag gratis mee mocht op de lagoon toer omdat ze een plaatsje vrij hadden.
En een watermeloen, mango's en banaantjes.
Tja dan kan je toch niet meer met een kapotte tent zitten?!
Zeker is wel dat hij de prullenbak ingaat voor ik Bora Bora verlaat.
Maar nu moet ik het er nog maar even in uit houden..

Hawaiki nui.
Gisteren was het dan eindelijk zover, de grote race kwam aan in Bora.
(op Matira Beach zelfs!)
Drie dagen lang hebben al die teams geroeid, van Huahine naar Ra'iatea, toen naar Taha'a en gisteren de finish.
Nederland heeft ook een klein btje gewonnen omdat het Shell team 3x 1e is geworden!
(Ik weet dat Shell niet meer in Nl. handen is hoor, maar toch..)
En ik heb een Shell petje van iemands hoofd kunnen ritselen.
Het was een goot iets waar iedereen bij wilde zijn, van alle eilanden kwamen de fans naar Bora en ook een xtra portie Niet Polinesiers.
Overal draaiden de camera's, vooral voor locale zenders.
Ik ben minstens 3x gefilmd en hoop dat het ook op eurosport te zien was.
Langs de finish stond iedereen in het water tussen de kano's, met bloemenkransen voor de roeiers, lunch en vooral Hinano en Heineken.
Overal waren de bbq's aangezet en daar houden ze hier wel van.
De kids spetterden tussen alle fotograven..
Het was een erg lange (te) zonnige dag en het bal in de avond was voor mij dan ook niet zo'n spectakel.
Ik vond alle mannen wat te dronken om mee te dansen, ookal konden ze er nog wel wat van.
Ik ging pas om 12 uur naar bed en dat is voor mij echt verschrikkelijk laat!!
(Ik sta elke ochtend rond 6 uur op)
Al met al was het een super evenement om mee te maken, ze hebben er weer een nieuwe fan bij!


Heel veel liefs van Niske.
Tot de vogende X uit Huahine.
(Dit bericht kwam trouwens tot stand door het gratis gebruik van Dave's computer + hamburgers, PP dezelfde als de telefoon!)

  • 16 Oktober 2005 - 09:54

    Sas:

    Mooi verhaal Nis, wat zal jij rijk terug komen strax. Ben op dit moment een beetje inspiratieloos dus de roddels komen een andere keer! (als ik ze heb verzonnen) Liefs uit Aalsmeer (nog steeds zonnig by the way, maar wel een beetje koud)

  • 17 Oktober 2005 - 11:44

    Natas:

    Super verhaal weer Nis!!
    Steengoed! Geniet er nog maar goed van!! Dikke Kus Natas

  • 17 Oktober 2005 - 14:14

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Je bent de tijd kwijt maar als jij op 16/10 als datum 19/10 tikt kan het ook zijn dat je datumgrenzen bent gepasseerd? Nou ja, dan kom je gewoon wat eerder thuis, ik heb trouwens al 2x levensecht over je gedroomd dat je onverwacht thuiskwam; de wens is de vader van de gedachten zeggen ze! Maar ik hoop niet dat je eerder aankomt want dan mis je zoveel prachtigs, en wij ook via je verhalen.
    Wat jammer van je tentje, misschien tik je er weer eentje op de kop?!
    Wel wat anders dan de "Ijsberentocht" wat zullen die een blaren hebben. Super dat je het hebt meegemaakt.
    Nog heel veel mooie momenten, geniet intens en veilig van elke dag.
    Liefs,
    XXXXXXXXX MAMA XXXXXXXX

  • 17 Oktober 2005 - 17:06

    PP:

    Professor Pollewop is natuurlijk de onbekende broer van tante Pollewop uit het 60 jaar oude stripverhaal "Pa Pinkelman en Tante Pollewop" van Godfried Bomans.
    Nooit geweten dat tante Pollewop een broer had.

    PP Pinkelman

  • 17 Oktober 2005 - 20:21

    Zotte Joke:

    Dag lieve Niske, ik liep nog een verhaal achter, die van 28sept. van beide belevenissen heb ik weer erg genoten, en vind het onbeschrijfelijk wat je allemaal meemaakt, en al die mooie mensen die je ontmoet. Zou je hier weer kunnen wennen?
    Tot de volgende keer, dikke zoen Joke

  • 18 Oktober 2005 - 19:03

    Monique En Irene:

    Hé Nis, je verhaal is weer zoals gewoonlijk: FANTASTISCH!!! Wij zijn nog steeds bezig om krassent bij je langs te komen (maar we komen nog altijd niet verder dan een gratis lot). Dan nog wat weetjes uit het nog steeds zonnige Holland:
    - Irene heeft met het vrijgezellenfeest van Christianne in de prutsloot gezwommen (poldersport).
    - Christianne en Louis zijn afgelopen vrijdag getrouwd, Chris zag er echt super mooi uit in haar bruidsjurk!
    - Monique heeft alweer een kras in haar nieuwe auto (de eerste dag al!!).
    - Monique is nog steeds in de wolken....
    - Linda is afgelopen vrijdag meegegaan naar de Praam en het was uitermate gezellig (je krijgt de groeten van Annemijn? van het HWC).
    - Irene is afgelopen zaterdag toch nog een keer naar de P60 geweest, op aandringen van Daphne en haar nichtje Linda (je krijgt de groeten van Daphne).
    - Samen zijn we iedere dinsdagavond druk bezig een mozaïeksalamander te maken voor in de keuken(maar dat blijkt een meerjarenplan te worden, dus als je terug bent, ben je van harte welkom op de dinsdagavond!).
    - Barry en Robin zijn weer verhuisd, ze wonen nu alle twee bij Joeri en Marjolein in het blok.
    - Begin december gaan we gezellig naar een cabaretvoorstelling van Javier Guzman (maar dan ben je nog steeds niet terug :-().
    - Irene is nog steeds druk bezig met haar laatste jaartje school en dan is zij lekker klaar, jippie!
    - Monique gaat tegenwoordig op vrijdag én zaterdag Pramen (het wordt tijd dat je terug komt om haar in de gaten te houden).
    - Irene haar voor en achtertuin zijn nog steeds niet klaar, die bewaart ze voor jou....
    - Bert en Irene worden zo langzamerhand echte tennissterren, Monique doet nog steeds niks aan sport...
    Verder willen we nog even kwijt dat we je onwijs missen en dat we blij zijn dat je het zo naar je zin hebt (daar in het zonnige warme paradijs, terwijl wij nog steeds krassent in Nederland zitten). Heel veel liefs en twee dikke zoenen Monika en Ireen.

  • 19 Oktober 2005 - 06:47

    Niske!:

    IK MIS JE!

    XXX M

  • 20 Oktober 2005 - 18:47

    Snowy:

    Vanochtend had ik me vermomd als struik, overal zaten herfstblaadjes aan mijn natte vacht.
    Breng je een lekker souveniertje voor me mee? Ik ga heerlijk bij je in je nek liggen om je warm te houden in onze winterse december.
    Miauw, tot gauw XXXXXXXXX

  • 21 Oktober 2005 - 19:31

    Linda En Lex:

    Wat leuk dat Snowy ook eens een berichtje achterlaat. Het is een bijzondere poes. Ik was inderdaad in de Praam, moest de groetjes doen van een meisje die in jou klas heeft gezeten, natuurlijk wist ik haar naam niet meer, Mo wel, zie hiervoor, dus hierbij. Ik miste je er wel hoor. Heb nog met Huub gesproken, maar die had het natuurlijk onwijs druk. Volgende keer hoogstwaarschijnlijk weer met jou erbij,want dit was de eerste keer weer sinds die laatste keer .hihi. Nou dame, geniet er maar van kus van ons

  • 21 Oktober 2005 - 20:38

    Niske:

    Wat leuk weer allemaal vriendjes en vriendinnetjes!
    Ik ben nu op het SUPER vriendelijke eilandje Huahine aangekomen waar alles weer soepeltjes verloopt.
    Echt weer een enorme aanrader voor iedereen.
    Misschien blijf ik hier wel wat langer plakken als verwacht..
    Zoals iedereen hier doet.
    Ik kwam zelfs een Duitser tegen die maanden geleden in Tonga int zelfde hostel verbleef!
    Jullie zien vanzelf wel weer een verhaaltje op de site. (k maak alleen niet zoveel boeiends mee, behalve dat elke dag geweldig is..)
    Ik vindt jullie reacties echt super cool, maar dat weten jullie wel!
    Liefs van mij.

  • 21 Oktober 2005 - 20:42

    Niske:

    Het spijt me trouwens heel erg van de aardbeving.
    Dat zal wel heel erg int nieuws zijn.
    Hier dus niet, ik wist er nix van.
    Ik hoop dat er genoeg hulp heen gestuurd wordt, en dat iedereen een handje meehelpt...

  • 22 Oktober 2005 - 13:17

    Marcel:

    Ik wou alleen ff zeggen dat ik je verhalen altijd met veel plezier lees !
    De tijd zal voor jou wel voorbij vliegen omdat je zoveel meemaakt, dat is voor ons hier gewoon onbegrijpelijk .
    Blijf vooral dingen ontdekken dan blijf ik je verhalen lezen ! xx

  • 24 Oktober 2005 - 02:17

    Niske:

    Ik wou ff melduh dat er 2 cd's met foto's onderweg zijn.
    Alst goed is komen ze met een paar dagen aan.
    (en het is zelfs alweer bijna tijd om nog een volle cd op te sturen!!!)
    Ik hoop dat ze weer leuk zijn en zal ze snel een naampie geven.
    Grtjs Nina

  • 27 Oktober 2005 - 12:35

    Mo:

    Waar blijven die foto's nou... Ben echt te nieuwsgierig... x

  • 27 Oktober 2005 - 15:07

    Karel:

    Niske!! Wat een verhalen :) Heel leuk om te lezen en zeker nu, omdat ik v.a. 15 november ook de onderkant van de wereld ga ontdekken! Nog heel veel reisplezier en waarschijnlijk tot in 2007 ergens!!

  • 31 Oktober 2005 - 13:10

    PP:

    Er zijn weer foto's. Zoooo moeilijk om te kiezen.
    Veel kijkplezier voor iedereen.

  • 31 Oktober 2005 - 21:15

    Oma:

    Lieve Niske,
    Bedankt voor je verjaardagskaart, ik ben nu echt 84. Het was een leuke dag met alle kinderen, kleinkinderen en de drie achterkleinkinderen die mij Opoe noemen.
    Ik heb gelezen dat je het erg naar je zin hebt.
    Mathijs is zaterdag terug-
    gekomen uit Canada en gaat in februari opnieuw daar heen.
    Wat heb je voor tattoo afbeelding, welke kleuren?
    Deed het pijn?
    Je plannen zijn misschien gewijzigd, wanneer kan ik je nu thuis verwachten om je weer eens te omhelzen?
    Nog veel reisplezier en liefs van je Oma.

  • 31 Oktober 2005 - 21:15

    Niske:

    Ik ben blij dat alle foto's er zijn!!!
    Er kunnen er nog wel wat meer bij PP!!
    Nu nog een nieuw verhaal, ik heb genoeg meegemaakt...
    Helaas moet dat (denk ik) nog een paar daagies wachten.
    Doe allemaal rustig aan, werk niet te hard.
    Tot snel.
    X

  • 01 November 2005 - 12:38

    Sas:

    Eh Nis, waar zit je nu?? Als je daar nou ff blijft dan zie ik je in december! (Jeetje wat een mooie foto's zeg)

  • 01 November 2005 - 20:53

    Marijke:

    Lieve Niske,
    Wat een sprookjesachtig een persoons huisje. De vissen daar vind ik wat minder maar misschien zijn ze wel heel lekker.
    Je bent wel een sproetenkoniginnetje geworden; wat leuk. Voor de Polynesiers ben jij natuurlijk erg exotisch.
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
    Tot mails en bels,
    Liefs,
    XXXXXXXX MAMA XXXXXXXXX

  • 02 November 2005 - 12:04

    Monique:

    He Nina, de foto's zijn weer supermooi!! Heb ervan genoten.. Lekker kleurtje heb je gekregen! grtjs mo

  • 04 November 2005 - 09:44

    Hey Kanjer!:

    Vette foto's nis, je ziet er gezond en gelukkig uit.
    Ik heb veel bewondering voor de manier hoe je alles voor elkaar weet te krijgen, respect!
    Ook blijven je verhalen me enorm fascineren.
    Ik kijk er naar uit om de verhalen persoonlijk van je te horen, jammer genoeg is dat al veel te snel, toch? whahaha.
    Geniet, geniet, geniet!!

    Veel liefs en een dikke knuffel, Mischa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Polynesië, Papeete

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 143924

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: