Gepromoveerd tot viswijf. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Gepromoveerd tot viswijf. - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Gepromoveerd tot viswijf.

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

28 September 2005 | Frans Polynesië, Papeete

Mijn laatste paar dagen in Mo'orea koos ik ervoor om in het meest toeristische gedeelte van het eiland te blijven.
Ookal is het helemaal SUPER dat ik bij Paul zijn vrienden en vriendinnen kan blijven..
Had ik nog geen backpacker ontmoet en ik wilde graag weten of er nog meer mensen zo gek zijn als ik.
Op elk eiland zijn goedkope campings met keukens en met dorms, en als je met de vrachtschepen reist is het echt niet zo gek duur.
Ik kwam er dan ook al snel achter dat ik lang niet de gekste gek was.

Omdat het nu de walvissentijd is rond Mo'orea en ik zag hoe dicht de walvissen bij de boten kwamen, besloot ik ook zo'n tour te doen.
Dat is wel verschrikkelijk duur, maar voor een paar walvissen is dat het zeker waard!
We werden vroeg opgehaald door Heifara de kapitein, die weer een vriend is van Epanema en Hiro.
Het was super zonnig en ik zag het al helemaal zitten.
Na een paar minuutjes stopten we ineens weer om met de HAAIEN te ZWEMMEN. (Daar wist ik nix van!?)
Het waren blacktip en lemmonsharks...
En best ff eng int begin.
Toen we het allemaal hadden overleefd en de punt vant eiland om gingen waaiden het keihard, en er waren hele hoge golven.
Dat maakte het voor ons heel moeilijk om de spuit van de walvissen te ontdekken, om zo te zien waar ze uithingen.
Wel zagen we een grote groep dolfijnen lekker spelen in de golven.
Wat hadden ze een lol.
Na een kwartiertje hadden we wel weer genoeg van de dolfijntjes gezien,
en gingen we verder om het echte werk te zoeken.
Na een aantal valse alarmen stopten we in een mooie lagoon waar een walvis nooit zou passen, maar waar ineens alle stenen op de bodem begonnen te bewegen. (hûh?)
Die stenen waren enorme stingrays die maar al te graag gezoend werden voor een visje.
Ze zwommen helemaal tegen je op, soms wel met z'n 3en tegelijk!
Heifara zat me steeds te pesten door ze allemaal op mij af te sturen met wat dode visjes.
Dan was het wel ff gillen.
Ik vond het enger dan de haaien!
Maar wel helemaal geweldig om mee te maken.
Toen een fruitlunch, en het werd al middag...
Ik begreep dus dat het er niet meer inzat om walvissen te zien.
Ookal vond ik de rest allemaal hardstikke cool, het ging mij echt alleen om de walvissen.
Geen geluk, voor de 3e x in 4 maanden geen walvissen... Arme ik.
Na een mooie maar toch een beetje teleurstellende dag gingen we naar huis.

Ik ging meteen terug met de ferrie naar Pape'ete (Paul) om mijn spulletjes te organiseren voor de volgende dag.
Samen met Nina (een echte Nina) die op Motu Nuutere ij Ra'iatea woont ging ik het vrachtschip op.
Het passagiers gedeelte was niets meer dan een grote kamer met 2 stinkende toiletten.
Iedereen lag op zelf mee genomen mooie gewoven matten, gelukkig had Paul mij er ook 1 mee gegeven.
De reis duurde de hele nacht en ging via Huahine (waar ik later zeeeker heen wil) om spullen te laden en lossen.
De zee was alles behalve rustig, en zelfs wat locals vonden het eng.
De meeste mensen sliepen wel, maar ik heb echt geen oog dicht gedaan.
Ookal was dit wel extreme zee, daar moet ik gewoon maar een btje aan wennen.
We werden opgehaald door Charles, Nina's man en de kids en wij haalden Paul weer vant vliegveld.
(Die had maar weer eens een weekje vakantie genomen)
We deden een hele lading boodschappen omdat er in de buurt van het huisje nix is en gingen opweg naar de motu, die volgens de LP aan een unremarkable dorpje ligt.
We parkeerden de auto en ik mocht in de boot met de boodschappen en werd voort getrokken door Charles.
De rest liep door het ondiepe water van de lagoon, wat met vloed tot je dijen komt.
Het is dus veel te ondiep voor boten om te varen.
Het was ongeveer 150 meter naar het grote motu waar 2 families op wonen en mijn paal hutje was daar weer 200 meter vandaan.
Het huisje staat op het kleinste eilandje wat ik ooit had gezien, en je kan er niet eens omheen lopen.
Er is een kleine douche en plaats voor een hoop visspullen.
De oude bewoner en maker van het huisje, Coco was hier ook een zwarte parel kwekerij begonnen.
Hij is helaas overleden en met het huisje wordt nix gedaan als Paul of de opa Philipe niet langs komen.
Zoals overal in Polinesie leven ze hier op de motu van vis, en dat eten ze 3x per dag.
Charles gaat uit speervissen, met een hengel, met een lijn en een haakje of met netten, en ik mag elke x mee.
Hij vist alleen voor zijn familie.
We gaan dus elke dag of avond vissen behalve zondag, omdat ze heel gelovig zijn.
(Op zondag wordt er flink uitgepakt met lokaal eten, en dan begrijp je waarom ze zo dik zijn. Heerlijk!)
En omdat het volle maan is worden er hele bijzondere vissen (monsters) gevangen.
Normaal blijven deze vissen alleen in het hele diepe water, maar omdat het s'nachts zo licht is verstoppen de kleine visjes zich en moeten de grote vissen veel meer moeite doen om ze te vangen en komen ze helemaal naar boven.
Hebben wij ff mazzel.
We vingen zelfs een haai die we ook meteen weer loslieten hoor.
Rond de motu zien we bijna elke dag dolfijnen (I win die hoofdprijs nou, echt een plek voor jou!) en soms schildpadden die Charles gelukkig niet vangt, maar helaas doen andere vissers dat wel.
In het diepe zitten alle soorten haaien die je maar kan bedenken en in het ondiepe stuk waar ik elke dag doorheen moet lopen (en vooral int donker doodeng vindt) zitten slangen, stonefish, stingrays, alen, octopussen en nog veel meer creeps die ik niet heb gezien.
Als ik het in het donker weer een x heb overleefd voel ik mezelf haast een heldin.

Het is echt super om bij een visser te verblijven, want ipv elke x de hoofdprijs voor de lagoon tours te betalen help ik mee met vissen.
Elke dag in een andere lagoon, en ookal ben ik er helemaal niet goed in, ik help waar ik kan.
(ik kan heel goed zeewiertjes vissen!)
En voor de verandering geen hoofdpijn in de ochtend, maar een enorm maanvissen hoofd voor het ontbijt!
De wangen zijn errug lekker, maar gelukkig heeft hij maar 2 ogen want die vindt ik maar nix.
Voor een btje verandering deden we een dag een eiland tour rond Ra'iatea.
Behalve dat het om elke bocht net weer mooier is en de bergen geweldig zijn om te zien heeft dit eiland maar 2 belangrijke dingen om te zien.
De belangrijkste is Marae Taputapuatea, die de meest belangrijke Marae in heel Polinesie is.
Alle Polinesische spirituele kracht komt hier vandaan.
Ze denken zelfs dat de hele migratie van hier begonnen is.
De Marae waren een soort 'kerken' of ieg heilige ontmoetingsplaatsen waar al het belangrijke gebeurde.
Er werdt geofferd, gezongen, gefeest, geruzied, gepraat over oorlogen, geboortes gevierd en doden begraven.
Ik kreeg er kippenvel van als ik erover nadacht.

O ik vergeet bijna de andere attractie..
Dat is nl. een bloemetje.
De Tiare Apetahi, een van de meest zeldzame bloemetjes ter wereld.
Hij groeit alleen in Ra'iatea, en alleen op de hoogste en stijlste berg.
Ik heb maar niet aan iemand gevraagd om hem te plukken voor me.

Op het motu was ik de 1e blondine, en de kids vonden mijn haar helemaal geweldig.
Ookal zijn ze ver van de bewoonde wereld, ze hebben al het moderns.
Ze hebben 3 douches (1warme), drinkwater gewoon uit de kraan, een koelkast, een vriezer, een oven, een magnetron, TV, DVD, meerdere radio's en telefoons en 6 pitbulls.
Ze hebben alleen geen WC!
Ik heb dus heerlijk de hele (bijna2) week in de zee gepoept!
(é Sjaakie!)

Voor iedereen, WEES NIET ONGERUST!
Het is heel moeilijk voor mij om contact te houden hier omdat er gewoon geen computers zijn!
(Dit is het 1na grootste eiland in Frans Polinesie en er is maar 1 internet café)
De volgende stop is Bora Bora, waar ze in de films altijd naartoe willen of gaan.
Daar blijf ik tot midden Oktober want dan is de Hawaiki Nui kano race finisch daar.
Daarna wil ik naar Maupiti en Huahine, om voor November weer terug te zijn in Tahiti.
Dan weten jullie ieg een btje wat ik uitvoer!

Heel veel liefs van mij.

- Mo en I ik hoop ook dat jullie droom uitkomt, dat zou geweldig zijn!
- Oma, ookal is het hier veel mooier ik kom wel weer thuis hoor.
- Nilsie ik heb nog wel een paar aanraders voor je, voordat je weggaat.
- En Mart jij zou je draai hier ook zeker kunnen vinden, denk daar maar eens over na.
- eej Erwin (en Anita) wat leuk om wat van jullie te lezen!
Gefeliciteerd met de kleine. (grote?!)
Geef r maar n dikke zoen van me.
- Joke waarom zetten jullie geen Maanvissen hoofd op de kaart?
Dat gaat lopen als een trein!
- El wanneer ging jij weg?
- Fadol hoe lang ben jij van plan in Frans Polinesie te blijven, en waar..
Ik heb nog niet besloten of ik hier in December wel of niet ben..
Ik ga je ieg mailen en heb wel wat goede tip!
- Lin de Mannen hier....
Ik denk dat de mooie allemaal verstopt zitten.
Maar heb je al die mooie vrouwen op mijn foto's gezien?
Epa is super mooi!
- Ivar en Nynkos jullie mogen van mij niet al deze mooie eilanden overslaan als je toch deze kant opgaat... Echt!
- Mooie foto's hè!
- Hoe zijn de filmpjes Mart?

Nana

  • 28 September 2005 - 19:49

    Mooi Ik Ben De Eerste:

    nu nog even je verhaal lezen...

  • 29 September 2005 - 07:07

    Monique:

    Helaas.. Ook deze keer weer niet de eerste… Jeetje Nis.. Volgens mij kom je echt terug als een compleet ander mens.. Ik kan me echt niet voorstellen dat jij vissenhoofden aan het eten bent.. En dan ook nog zwemmen met haaien?! Wel balen van de walvissen, maar wat niet is kan nog komen! En bijna dagelijks dolfijnen zien is toch ook geen straf? Zo te lezen geniet je er echt enorm van. En ik geniet vanachter m’n PC-tje gewoon een beetje met je mee.. Oja, nog bedankt voor je kaartje(s)!! Ik kreeg ze gisteren pas in de bus. Leuk om te zien en lezen! Ik zal niet meer zo ongerust zijn… Veel plezier op Bora Bora!! xmo

  • 29 September 2005 - 07:54

    Niske:

    Btje late felicitatie dus..Mo
    Volgend jaar ben ik erbij.
    En ik ben alleen maar ten goede veranderd hoor.
    Wie is dan de 1e?
    Grtjs Nissy

  • 29 September 2005 - 08:10

    Monique:

    Vraag me ook af wie de eerste is geweest... Doet er in ieder geval lang over je verhaal te lezen! Het is je geraden dat je er volgend jaar bij bent, want ik heb je erg gemist dit jaar!! En eh: beter laat dan nooit toch?! grtjs

  • 29 September 2005 - 09:37

    Seef:

    Weer een super verhaal, het gaat echt niet vervelen!! Jou denk ik al helemaal niet! Zwemmen met haaien??? Ik zou daar spontaan van in de zee poepen!! Lijkt me niet echt ontspannen!! Maar wel geweldig dat je het allemaal doet en meemaakt! De tijd gaat hard dat weet je, dus geniet op volle toeren!!! X Seef

  • 29 September 2005 - 09:39

    PP:

    Ik was niet numero uno.
    Maar ik heb wel je verhaal gelezen toen je het aan het schrijven was. Het groeide steeds een stukje aan. Het lijkt hier wel een chatbox.

  • 29 September 2005 - 18:27

    Linda:

    Al die foto's zijn super. Zo zelfs met een computer op het eiland weten we toch weer even hoe het met je is. Het wordt hier trouwens alweer herfst, brr wennen hoor. Na al niet zo'n beste zomer heb ik helemaal geen zin in die aankomende kou. Enne als je kan blijven blijf dan lekker daar, vind je niet!! Straks krijg je spijt. Dikke kus van Lin.

  • 29 September 2005 - 23:06

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Wonen op een prive eiland(je) in Polynesie, wie had dat kunnen dromen? Hopelijk zijn alle slangen en vissen bang voor jouw grote blanke voeten als je er naar toe loopt. Dolfijnen en haaien genoeg gezien nu nog de walvissen, zal toch ook wel 1 x lukken? Je beleeft een sprookje er was jammergenoeg EEN woord bij dat ik liever niet had gezien.
    Bedank al die lieve mensen daar namens mij die jou daar zo gastvrij ontvangen. Heel veel plezier op je volgende bestemmingen en blijf voorzichtig. Het wachten op je volgende bericht zal niet meevallen want dat begint nu al.
    Alle goeds en liefs,
    XXXXXXXXXXX MAMA XXXXXXXXXX

  • 30 September 2005 - 12:15

    Fadol:

    hallo, ik blijf ongeveer 3 weken(5 t/m 23 december)ga waarschijnlijk een bora bora pass kopen en daarmee vlieg in van Papeete naar Moorea, van Moorea naar Bora Bora, van Bora Bora naar Huahine en van Huahine terug naar Papeete, blijf dus op elk eiland ongeveer 5 dagen! he tips zijn altijd welkom!
    geniet, want morgen begint de herfst hier....

  • 30 September 2005 - 21:07

    Barry:

    Nissy, lieve schat. Ik zit hier u met Moniqie en we hadden het zo eens even over je. En we gaan op Nissy's website kijken! En toen hebben wij alle foto's bekeken, die je gemaakt heb en ik schaam me rot dat ik niet een halfjaar eerder heb gekeken. Ik zie dat je het erg naar je zin hebt. Dikke kus en ik zie je wer als je his bent! XBarry

  • 30 September 2005 - 21:09

    Barry:

    wer als je his ben = weer als je thuis bent...

  • 01 Oktober 2005 - 07:14

    Numero Uno:

    was professor Pollewop

  • 03 Oktober 2005 - 18:43

    Fiona:

    dammed ben je daar nu nog ?
    jij gaat echt een jaar weg, lekker hoor...
    ik vind je een superwijf
    groetjes Fiona

  • 03 Oktober 2005 - 21:33

    Niske:

    é Bar en Fiona leuk om jullie ook te zien, en jullie mij dan!
    Bora Bora is top, 1 probleem is tussen rijk, rijker, rijkst zonder ook maar een cent op zak.
    PP stuur ajb snel een mailtje!
    Grtjs, een arm Nissy.

  • 04 Oktober 2005 - 08:09

    PP:

    Om geld op te sturen, heb ik een adres nodig van een bank. Naam en adres en graag BIC-code. Laat die bank ons maar een mailtje sturen met instructies. Ik kan dan met internet geld overmaken. Je kunt dan met je paspoort het geld bij die bank afhalen. Duurt misschien een paar dagen. Sterkte. PP

  • 04 Oktober 2005 - 08:42

    Gerda:

    Hoi Niske
    Weer genoten van je avonturen,knap dat je dat allemaal durft. Je bent een kanjer op zee, je moeder zou groen, geel en paars hebben gezien, wordt al zeeziek op een wiebelende steiger. Flauw he van mij,kan iedereen nu lezen,maar ik moest het ff kwijt en ze is vast erg trots op jou. Nou meisje geniet nog maar volop, wij lezen het wel weer. Liefs Gerda en natuurlijk ook Edu.

  • 04 Oktober 2005 - 22:14

    PP:

    Ik heb net geld overgemaakt naar de "Banque de Polinesie" in Vaitape (Bora Bora).
    Voorlopig 500 euro.
    Met je paspoort kun je dit binnenkort opnemen bij deze bank.
    Als dit lukt moet je de volgende keer een paar dagen eerder een bank doorgeven, waar je je geld wilt ontvangen.
    Geef dan de naam en adres van de bank plus de BIC code door.
    Geef ook even door welke datum het geld in de bank beschikbaar is.

    Grtjs
    PP

  • 05 Oktober 2005 - 11:40

    Nynke:

    He Niske!!!
    Ik hoor dat alles goed gaat? Ben nog steeds erg blij voor je!! :)
    Hier gaat alles prima! We hebben de SAAB ingeruild voor een te gekke scooter en we hebben Bolletje (na een kleine protest van Rodey) in huis genomen!!!! We zijn hem aan het inburgeren om een echte Kudelstaarter van hem te maken! :)
    Groetjes

  • 05 Oktober 2005 - 14:21

    PP:

    Je geld moet inmiddels bij je bank (Banque de Polynésie, Vaitape) liggen.
    Lees ook je mail. Laat snel weten of het lukt.
    Let op. Deze keer is het nog geen Western Union.
    Grtjs
    PP

  • 06 Oktober 2005 - 08:55

    PP:

    Er is nu ook een bedrag via Western Union gestuurd.
    Kun je in de komende weken bij elk Western Union kantoor opnemen.

    XXXXXX
    PP

  • 06 Oktober 2005 - 20:18

    Niske:

    Ik heb weer centjes!!
    Ik ga lekker shoppen vandaag!! (grapje)
    Maar wel uit eten.
    En ik moet haast op vakantie om van de stress af te komen, ik ga lekker een paar dagen naar Maupiti.
    Liefs een rijk Nissy

  • 07 Oktober 2005 - 12:12

    Monique:

    He Nissy, lekker dat je weer wat te besteden heb.. Enne.. het schiet niet op met die droom van Irene en mij.. Ik heb die loten nu al bijna twee weken ongeopend in m'n portemonnee.. Maar wie weet, kan altijd nog natuurlijk! Ik ben woensdag naar de cabaretvoorstelling van Ali B geweest, erg leuk!! Volgende keer moet je zeker meegaan. Vanavond maar weer eens naar de Praam (verrassend...), maar eerst even langs de Oude Veiling, want daar draait zowaar een DJ! Ontstress ze op (of is het in?) Maupiti en tot mails! xxmo
    PS ben je er al achter wie die Professor Pollewop is? (ik heb een vermoeden namelijk...)

  • 08 Oktober 2005 - 09:38

    Sas:

    Jaaa, ik kan niet achterblijven natuurlijk! Leuk man al die reacties, het lijkt wel een interactieve soapserie!! Ik ga vandaag mn cd-tje afmaken..spannend! Maar eerst nog even wat uurtjes bij H.C. werken. Verder gaat alles z'n gangetje in Amersfoort! Ik woon nu samen met Ilse V., errug gezellig. Burn is met haar vriendje gaan samenwonen in Velsenbroek. Nou verder is er niet veel nieuws te melden geloof ik.. Shopse en tot gauw!

  • 09 Oktober 2005 - 19:34

    Elles:

    Hey niske,
    Geen stress meer hoop k voor je, zonde van je tijd hoor :) Wij vertrekken 22 oktober naar Auckland (via K-L), zijn ruim 4 weken in N-Z (met campertje..) en dan vliegen we naar Langkawi (eilandje bij Maleisie) om nog 5 daagjes te gaan relaxen aan t strand. Ga ook voor de walvissen deze vakantie, we gaan proberen om op 3 november (my b-day..) in Kaikoura aan te komen om te gaan Whale-Watchen...
    Kan nu ni meer wachten!
    Meis, blijf genieten en vergeet ons niet op de hoogte te houden he?!
    Dikke x Elles

  • 11 Oktober 2005 - 09:31

    Dag Nissy:

    Wat is het fijn om te zien dat het zo goed met je gaat, en je foto's zijn idd erg leuk om te zien. Ik vraag me ook af wie professor Pollewop is, ik heb een vaag vermoeden maar weet het niet zeker.

    Dikke Kus en veel liefs, Mischa

  • 12 Oktober 2005 - 19:50

    Niske:

    Gefeliciteerd liefste oma van de hele wereld!!!
    Ik stuur U een dikke kus uit Bora Bora.
    Tot snel.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Polynesië, Papeete

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 143929

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: