Luie ongezonde maar lieve Tongans - Reisverslag uit Lomé, Togo van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Luie ongezonde maar lieve Tongans - Reisverslag uit Lomé, Togo van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Luie ongezonde maar lieve Tongans

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

25 Juli 2005 | Togo, Lomé

Er is een legende over hoe Tonga is ontstaan, en die zegt dat de grote Polinesische god Tangaloa (sommige zeggen Maui) aan het vissen was en op die manier alle eilandjes van Tonga uit zee heeft gevist.
Maui was een goede visser want Tonga telt 171 eilandjes.
Ik ben geland op het hoofdeiland Tongatapu en heb de meeste tijd doorgebracht in Nuku'alofa, de hoofdstad.
In Tonga wonen ongeveer 100.000 mensen, maar er wonen naar schatting net zoveel Tongans overzees.
Vooral in Amerika en NZ.
Ik wilde graag een aantal andere eilanden verkennen, maar om daar te komen moet je minstens 17 uur op een gammele overbevolkte ferrie over ruige zee.
Veel mensen die naar die eilanden gaan zitten er langer vast dan ze denken, door slecht weer, mankementen aan de boot, een of andere feestdag waar niemand vanaf weet, of door een luie schipper.
Het schijnt dat wel 3 van de 5 ferries wordt gecanceled!
Veel toeristen missen dan ook hun vlucht..

Ik heb dus maar besloten om lekker in de buurt te blijven van het hoofdeiland, waar in de lagoon wat mooie eilanden zijn en in het zuiden is 'Eua.

Deze maand is de perfecte maand om naar Tonga te gaan door alle festiviteiten rond de koning zijn verjaardag.
Ik ben naar miss Heilala geweest.
(dat is de bloem uit Tonga)
En dat waren niet alleen maar mooie meiden zoals in Nl, ze konden hier ook echt allemaal dansen en zingen!
Het was een show bomvol cultuur.
Ze hadden de meest aparte jurken aan, gemaakt van alles wat de natuur in Tonga te bieden heeft.
Ongelovelijk wat je allemaal van een palmboom kan maken.
En tussen de missen door waren er dansers uit de hele Pacific, jong en oud.

Maar nu iets heel aparts.......
In de Pacific is het heel normaal dat als een familie al 2 jongetjes heeft en de derde krijgt, dat ze dan maar van de 3e een meisje maken!!
Hij gaat naar de meisjes school, speelt met poppen en draagt jurkjes natuurlijk.
Als ze wat ouder zijn zijn het ook gewoon soort van meisjes, maar heel extravagant.
Ze kleden zich super sexy en dat doen de (echte) Tongan vrouwen absoluut niet.
Het is hier helemaal geaccepteerd.
En dat is maar raar in zo'n gelovig land waar voor de rest weer helemaal nix mag.
Na miss Heilala was miss Galaxy!!
En dat was de misverkiezing voor die (fakaleiti's, heshe's) wat manlijker dames, die zich vaak vrouwelijker gedroegen dan ik.
Geweldig om te zien al die opgedirkte kerels.
Het was 3 avonden op een rij, en ik ben alle 3 de keren geweest.
Na elke voorstelling gingen we met ze uit. Omdat er niet zoveel palangi waren (witte mensen) wilden ze allemaal mijn vriendinnetje zijn.
De fakaleiti's zijn een stuk aardiger dan de meeste Tongans, die erg kortzichtig zijn.
(Ik geef helaas de kerk de schuld)
Ze vinden vooral blanke vrouwen maar nix omdat onwetende dames te schaars gekleed gaan. (Die wordt meteen een hoer gevonden)
Ik wist hier gelukkig van en heb me helemaal aan hun regels gehouden.
Met T-shirts over mijn schouders en broeken en rokken over mijn knien.
(gelukkig was het niet al te warm)
Het is zo erg dat de mannen zelfs niet zonder shirt op het strand mogen liggen.
En het wordt nog erger, want ik als KAVA-holic mag hier eigenlijk geen kava drinken!
Dat is alleen voor mannen, en de vrouwen mogen het als een soort sloofje serveren.
Ik werd vaak gevraagd om te serveren maar had al gehoord dat dan al die mannen met je gaan zitten flirten, en daar had ik toch echt geen zin in!

Maar gelukkig als je eenmaal vrienden hebt gemaakt zie je waarom Tonga the friendly islands wordt genoemd.
Als je over straat gaat met Tongans in plaats van palangi wordt je al snel als een van de goede palangi gezien.
Ik leerde Kepu kennen in de haven toen ik probeerde crew te zijn naar een van de eilanden.
(lang verhaal, kon wel heen overal naar toe en zelfs naar Fiji, maar niet terug..)
Hij nodigde me uit om bij zijn familie te blijven.
Na een super warm welkom met veel eten,
(het varken werd zelfs geslacht)
werd mijn prinsessen bedje opgemaakt.
De volgende dag hielp ik met het schillen van de kasave of tapioka voor in de umu, de ondergrondse oven.
(hangi in Nz en lovo in Fiji)
Ze hadden heeel veel gemaakt, want ze verkochten het aan de deur en op straat.
Wat kunnen Tongans eten zeg.
En iedere vrijdag hadden ze een grote bbq op de hoek van de straat.
(tot 7 uur in de ochtend)
En nog meer eten.
Bijna alle Tongans leven erg ongezond, er is haast geen groene groente of fruit te koop op de markt.
Maar als dat er wel was geweest zouden ze het toch niet kopen, want ze houden er gewoon niet van.
Ze houden van vet en veel, en ze hebben de hele dag wel iets in hun mond.
Ze kopen een blik vlees en smullen ervan, maar het vreemdste is nog wel dat ze de noodle soep rauw eten en dan de kruiden die erbij zitten met hun vinger oplikken als xtra snack.
(om je vingrs bij af te likken!?)

Op de hoofdstad en wat kleine dorpjes na is heel het hoofdeiland landbouwgrond.
Palmbomen(cocosolie export)kasave, yams(ufi)
taro(lou),pow pow,bananen en een beetje koffie en vanille.
Iedereen heeft genoeg te eten. (te veel)
Overal lopen varkens kippen en vooral honden rond, en vooral de honden hebben het zwaar.
Ookal mag je hier maar 40 rijden zijn er ontzettend veel honden mank en zielig door aanrijdingen.
En als er iemand een dikke hond aanrijdt, rent iedereen de weg op, want die gaat net zo makkelijk in de umu.
En ik denk dat ik de hond van de buurvrouw heb geproeft..........
En ookal mag je hier maar 40, gebeuren er zooo veeel ongelukken.
Volgens mij rijdt iedereen zonder rijbewijs of dronken.
En er is dan ook geen auto zonder deuken.
Ze zijn alleen te lui om het te repareren.
In veel voorruiten zitten sterren van iemands hoofd of van een cocosnoot.
En de deuken in het dak zitten er omdat Tongans altijd iedereen een lift willen geven, en als de auto vol is, is dat dus 2 in de achterbak en 4 op het dak!

Veel mensen hebben geen werk en willen ook geen werk, omdat ze geld krijgen van hun familie uit andere landen.
De helft van wat kinderen verdienen gaat naar de ouders, die weer bijna alles aan de kerk betalen.
Wat geld betreft hebben ze het hier stukken beter dan in Fiji.

Ben vrijdag uitgeweest in Bilfish(de beste bar van Tonga)waar mijn telefoon gepikt is dus helaas geen muziek meer.
En zaterdag zijn we naar met de ferrie naar 'Eua gegaan, waar we opgewacht werden door mijn vrienden uit Praag,
(George en Charles)
die ook op de koning zijn verjaardag waren, en Kepu zijn vriend (met busje) die ons een rondleiding ging geven.
'Eua is heel mooi en groen, precies waar de vogels van houden.
Het heeft hele stijle rotswanden en daar heben we er ook 1 van bezocht.
Ik kreeg er hoogtevrees van..
Toen was het tijd om een mooi verlaten strandje op te zoeken, want.. we gingen wildkamperen!
Nou een mooi en verlaten strandje was zo gevonden en toen de 2 tentjes stonden gingen we hout zoeken, er was al snel vuur.
We hadden wat kasave gekocht en bananen, en die gingen het vuur in.
Op bladeren bordjes werd ervan gegeten, met natuurlijk vers geplukte cocosmelk.
Omdat het zo vroeg donker was voelde het ook al vroeg laat, en gingen we slapen.
Dat was toch een stuk minder comfortabel als ik me had voorgesteld op een strand ondergrond met hobbels en krabben.
Vroeg wakker dus, starend naar de zee..
Waar ik ineens walvissen zag!
Ik besloot een bad te nemen in een van de natuurlijk gevormde baden in de branding en zag er nog veel meer!
Het beste bad dat ik ooit heb genomen.

Het was zondag en onze tentjes stonden vlakbij een begraafplaats(eng hoor)en na de kerk gingen veel mensen bloemen leggen.
Ik zag ineens alemaal verbaasde gezichtjes naar mij kijken, toen ze me zagen zitten.
Ze durfden niet dichterbij te komen maar konden hun ogen niet van me afhouden.
Toen ze Kepu zagen vroegen ze hem of ik een zeemeermin was!
(ha,ha ben ik eindelijk Ariel)
De hele dag bleven de walvissen terug komen om mij op een show te trakteren, puur genieten van de natuur.
(ik heb ze op film!)
En Sjaakie je had gelijk, het is heerlijk!
De vriend van Kepu kwam in de middag met een grote mand vol eten aan.
Lou is mijn favoriet, taro bladeren met cocosmelk en kip erin uit de umu.
Wat heerlijk dat islandlife.

Kepu heeft een hele grote familie overal in Tonga en dus ook in 'Eua.
Ze hadden gehoord dat we al 2 nachten op het strand sliepen, en vonden dat maar nix.
We MOESTEN met ze mee om bij hun te blijven.
En na een lange hike met al onze spullen en 2 tenten, kwamen we boven op de heuvel aan waar de familie woonde.
(ik heb namelijk de tent van George en Charles gekregen)

Na een echte douche, waar ik door een gat in de golfplaat de zonsondergang en nog veel meer walvissen kon zien....,
(de beste douche van mijn leven)
hadden ze een filmavond voor ons en hun kids georganiseerd.
We gingen om 2 uur slapen, helaas moesten we alweer om 3 uur op om de ferrie terug te halen.
Die vertrok trouwens pas om 5 uur maar iedereen blijft aan boord slapen om verzekerd te zijn van een plaatsje, en zodat ze hem niet missen.
Het was een gesnurk van jewelste, ik kon haast mijn lach niet inhouden.

We zijn nu bij een andere familie die nu heel graag voor ons wilden zorgen.
En wat er nog voor cultuur over is krijg ik hier mee, zoals het maken van tapakleden.
Het is gemaakt van bladeren van een boom die eruit ziet als een bananen boom.
Ze slaan er heel hard op om ze samen te voegen, soms is zo'n kleed we 50 meter lang.
Daarna wordt het beschilderd met allemaal taditionele patronen.
En het aantal kleden die je hebt zegt iets over je status.
Er is ook een ander soort mat wat iedereen om zijn middel draagt, soms klein met slingers maar soms echt een enorme mat!
Als er iemand is ovreleden dragen de naasten zo'n mat en zwarte kleding wel en jaar.

Ik kijk uit naar het warme Samoa waar ik op dinsdag heen vlieg en op maandag aankom!
(2x je verjaardag mama, gefeliciteerdx2)
Door alle koude douches heb ik een blaasontsteking en een heel naar Tonga hoestje.
Maar niets is zeker want ze zijn aan het staken, het vliegtuigpersoneel en het ferriepersoneel willen meer geld.
Alle vluchten zijn gestopt........
Volgende x misschien vanuit Samoa.
Niske


Touwens, het grappigste wat ik gehoord heb in Tonga, is van de mensen die mij op de koning zijn verjaardag hebben gezien.
Ze kwamen op me af voor mijn handtekening, want ze dachten dat ik een of andere rockgroep uit Zweden was!!!
Die is goed!
x

  • 25 Juli 2005 - 01:28

    Niske:

    Zozo dat is een lang verhaal!!
    Snorry hor.
    Maart was zo lang geleden.

  • 25 Juli 2005 - 06:21

    PP:

    Ik heb je bericht weer met veel plezier gelezen. Wat je allemaal meemaakt is met geen pen te beschrijven. Maar het lukt je toch iedere keer weer om een mooi verhaal te maken van al je belevenissen. Een douche met uitzicht op de walvissen. De hond van de buurvrouw? Een Zweedse rockgroep? What’s next.
    Vandaag en morgen (????) is Mama jarig en we zullen een stuk taart (van Oma) op je gezondheid eten.
    Niet te lang onder die koude douche hoor.
    Je telefoonnummer is inmiddels geblokkeerd. Kunnen verder dus geen ongelukken mee gebeuren. Maar zonder verzekering kunnen we je abonnement niet stoppen. Is dus nog 50 euro per maand tot december. Jammer hoor maar is niet anders. Grtjs PP

  • 25 Juli 2005 - 07:48

    Kim:

    Hé nis, Ik krijg gewoon kippenvel als ik je verhaal lees. SUPER. kus Kim

  • 25 Juli 2005 - 10:28

    Sas:

    Probeer ik stiekum op mijn werk je verhaal te lezen, is ie zo verschrikkelijk lang dat ik 'm 3x moet afkappen omdat mijn baas langs liep..! Maar, het is weer gelukt hoor, geweldig al die culturele versnaperingen... Volgende keer weer wat roddels, nu eerst maar is verder met werken. Je houdt me al een half uur bezig..haha! Tot gauw! Groetjes, Sas

  • 25 Juli 2005 - 20:46

    Linda En Lex:

    Hey meis,
    Leuk weer hoor een mooi island verhaal, doe mijn ogen dicht en kijk weer met je mee. Leuk dat je die walvissen zo dichtbij kan zien, ware paradijs.
    Helaas is het in onze vakantie nu, niet zo'n mooi weer, grouw en regenachtig en heel soms een beetje zon, maar dat mag de pret niet drukken, we zijn toch effe twee weekjes vrij. Thanks voor je krt. Dikke kus van ons en tot in Samoa...

  • 26 Juli 2005 - 08:03

    Seef:

    Wat een verhaal weer, ik blijf het met plezier lezen ( en jij beleven neem ik aan!!) Douchen met uitzicht op walvissen..geweldig!!!
    Ik moet nog 4 daagjes werken en dan heb ik lekker vakantie!! VOlgende week dinsdag gaan we naar Tunesie de zon opzoeken ( en Skander zijn familie). We gaan met z'n 6endus dat wordt wel gezellig ( hoop ik). Verder gaat alles hier z'n gangetje...wat jij allemaal in die paar maanden beleeft doen wij hier ongeveer ..... heeeeeel lang over!! Nou Nis, ik moet ook maar weer eens aan het werk gaan. Laat ons weten wat je verdere belevenissen zijn, en vergeet niet te genieten!!
    Dikke kus, Seef.

  • 26 Juli 2005 - 09:22

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Je telefoontje was een tropische verrassing voor ons. De volgende dag hebben we geluisterd naar Koki Koka en het doet ons denken aan Molukse of Hawaiiaanse muziek. Ook vonden we je foto's en hebben er weer een paar op de site gezet.
    Lieve schat, wat een droomreis maak je en wat maak je ons jaloers met al die belevenissen. Contact met locals geeft je meer inzicht in de cultuur, wat is het leven daar anders en wat boeiend om mee te maken. Van de dokter moet ik met mijn hand oefenen door te typen en volgende week gaan de hechtingen er uit, het is erg meegevallen.
    Heel veel mooie avonturen op Samoa en bewaak je camera etc. Blijf gezond genieten, wij genieten mee.
    Liefs en kussen,
    XXXXXXXXXMAMAXXXXXXXXX

  • 26 Juli 2005 - 13:49

    Til:

    Ha die Niske,
    Ik heb weer genoten van jouw belevenissen, echt, wat maak jij veel mee en wat een leuke jongelui om te zien, ook de foto's spreken voor zich en worden straks, als je weer thuis bent, een waardevolle herinnering aan een onvergetelijke vakantie.
    Want om nou op de verjaardag van een koning te zijn dat kunnen niet veel mensen je na zeggen.
    Wij gaan over een maand naar Canada, iets minder spectaculair natuurlijk, maar voor ons om naar uit te kijken en ook om Mathijs weer te zien.
    We wensen je nog veel plezier en blijven je volgen op je reis.
    Groetjes, Bert en Til

  • 28 Juli 2005 - 05:34

    Niske:

    Goed nieuws!
    Samoa is nu al beter als Tonga!
    Lekker weer heel vriendelijke mensen en super mooi!
    grtjs ikke

  • 01 Augustus 2005 - 07:05

    PP:

    Gevonden op Yorin Travel (te mooi om waar te zijn):

    Zoektocht naar tradities op Samoa
    De eilanden Upolu en Savai’i die tot Samoa behoren, zijn één van de goedkoopste eilanden in het zuiden van de Pacific. Samoa is ook het meest Polynesisch van alle eilandengroepen en niet zo ontwikkeld als bijvoorbeeld Fiji.
    Upolu (Samoa)
    Samoa ligt aan de andere kant van de wereld tussen Hawaii en Nieuw-Zeeland. Als je met daglicht op Samoa aankomt, wordt je direct verrast door de schitterende omgeving. De tocht van het vliegveld naar de hoofdstad Apia werd zelfs ooit door schrijver James Mitchener omschreven als ‘de mooiste rit in het zuiden van de Pacific’. De kustlijn is grillig, met baaien en stranden.

    Fuipisia watervallen
    In het oosten van het eiland Upolu vind je de 90 meter hoge Fuipisia watervallen. Halverwege tussen Apia en het meest oostelijke punt van Upolu voert de weg over de Mafa Pass, een uitzichtpunt met een prachtig panorama over eiland en oceaan. Met name ten zuiden van de pass is het kustlandschap super mooi.

    Cross island road
    Het centrale deel van dit eiland wordt ontsloten door de “cross island road”. De weg voert door een dichtbegroeid berglandschap, waar je veel watervallen, rivieren en meren vindt. Je kunt ook naar de Papase’ea, de ‘sliding rock’ waar je vanaf een natuurlijke glijbaan in een meertje terechtkomt.

    Return to Paradise
    In het zuidwestelijk deel van Upolu liggen de mooiste stranden. Bij het dorpje Lefaga is in 1952 de film ‘Return to Paradise’ met Gary Cooper opgenomen. Even ten oosten van Siumu ligt het O Le Pupu-Pue National Park met een indrukwekkende lava-tunnel en tal van prachtige wandelroutes.

    Savai’i (Samoa)
    Dit eiland is het grootste van Samoa, dun bevolkt en nog nauwelijks tot ontwikkeling gebracht. Savai’i wordt overheerst door de centraal gelegen vulkaanberg Matavanu, die nog in 1905 tot eruptie kwam. Met name aan de noordoostkust zijn lavavelden te zien, waarbij de lava soms verrassende vormen heeft aangenomen. Het binnenland bestaat uit regenwoud waar met name veel exotische vogels leven. Sommige vogelsoorten vind je nergens anders ter wereld dan op Savai’i.

    Blowholes
    Langs de kust strekken zich prachtige stranden uit geflankeerd door kristalheldere lagunes. Opmerkelijk zijn de blowholes, gaten en tunnels in de rotsen waarin zeewater omhoog wordt gestuwd tot fonteinen. De dorpjes op Savai’i zien er nog zeer traditioneel uit, met hutten die geheel in Polynesische stijl zijn gebouwd en ingericht.

    De nationale sport: Kirikiti
    Een wel heel bizarre vorm van cricket wordt op Samoa beoefend. De spelregels van kirikiti (cricket samoan style) zijn flexibel en alleen de spelers weten ervan. In het begin van de 20e eeuw werd dit spel geïntroduceerd om zo hele dorpen in een enkele activiteit te betrekken. De ballen zijn handgemaakt van rubber en de driezijdige bat houdt het ook interessant; je weet namelijk nooit welke kant de bal opgaat.

    Puntentelling
    Het scoringssysteem is zeer uniek; ten eerste ligt het eraan in welk dorp je bent, soms krijg je 1 punt voor het raken van de kerk, de bal in iemands tuin slaan levert je twee punten op, en de bal de boom in putten is zes punten waard. Omdat bijna iedereen altijd aan dit spelletje mee wil doen, hoef je geen teams van 10 of 11 personen te verwachten, soms staan er 40 tot 50 man op het veld. Serieuze wedstrijden kunnen soms dagen doorgaan en de verliezende partij kan zichzelf de wedstrijd terug inkopen door een bedrag te betalen aan het dorp waar het evenement wordt gehouden.

    Dans & FiaFia
    Ooit was de ‘fiafia’ een toneelspel of muzikale presentatie die in een dorp werd opgevoerd. De mensen die hieraan meededen kleedden zich vaak zeer opvallend aan en vroegen om een kleine donatie, geld of iets anders kleins. Tegenwoordig verwijst de term ‘Fiafia avond’ naar een presentatie van Samoaanse dans en zang in een groot hotel of resort.
    De meeste dansen, inclusief de Sa Sa, wordt opgevoerd door een groep mensen die op het ritme van de houten mallet dansen. De populaire Siva dans is langzaam en wordt meestal gedaan door twee vrouwen die ‘verhalen’ vertellen d.m.v. hun handen en gezichtsuitdrukkingen.

    Hoofdstad Apia
    Apia, de hoofdstad van Samoa is klein en charmant en is te omschrijven als een combinatie van Polynesische levensstijl en enige, maar zeker niet overdreven, aandacht voor toerisme. Dat laatste is ondermeer terug te vinden in een groot aantal restaurants en cafés die je hier vindt en wil je naar de groentemarkt dan is het maar vijf minuutjes lopen vanuit het centrum.

    Vrijgezelle vrouwen op Samoa.
    Langs de hoofdstraat van Apia, Beach Road zijn verschillende barretjes te vinden, waar Samoanen en toeristen genieten van elkaar en de lokale drank. En ben je op zoek naar een vrouw? Hier herken je gemakkelijk vrijgezelle dames, die dragen namelijk een bloem achter hun linkeroor.

  • 03 Augustus 2005 - 13:35

    He Ariel:

    Weer een heerlijk verhaal om te lezen! Echt fantastisch wat je allemaal meemaakt.. Heb je je handtekening gewoon gegeven?! Laat ze er daar maar lekker in geloven, het is ook wel eens leuk om als een ster te worden behandeld! Ben je al veel aangekomen? Of doe je niet met het eetgebeuren mee? Wat balen zeg van je telefoon.. Zal je tropische SMS-jes missen..
    Ik ben net weer terug uit Frankrijk. Lekker een weekje uitgerust bij Luuk en Rina (schoonouders van Cindy). Echt een heel mooi huis (en vooral ook tuin) in een klein pittoresk dorpje, vandaag dus volkomen ontspannen aan het werk begonnen. (en meteen maar m’n volgende vakantie aangevraagd: 17 aug weer een kort weekje Oostenrijk…). Zal van de week even tijd maken om een mailtje te sturen, de roddels stapelen zich inmiddels op. (nee hoor, zoveel gebeurt er hier nou ook weer niet..). Heel veel plezier op Samoa (als ik het stukje van je vader lees zal dat best wel lukken!!) en tot mails! xxmo

  • 04 Augustus 2005 - 11:01

    Angela:

    Je ziet er goed uit Niske.De reis doet je goed.Veel plezier weer verder.Ik volg je zo af en toe en dat is erg leuk.

  • 08 Augustus 2005 - 11:28

    Martine:

    Kom je net terug uit Tsjechie, denk je dat je wat meegemaakt hebt, lees je dit... IK BEN JALOERS!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1516
Totaal aantal bezoekers 143911

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: