Niet Togo maar Tonga - Reisverslag uit Lomé, Togo van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Niet Togo maar Tonga - Reisverslag uit Lomé, Togo van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Niet Togo maar Tonga

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

06 Juli 2005 | Togo, Lomé

Malo e leilei iedereen!

Ben na veel vertraging eindelijk in Tonga.
De vlucht zou eigenlijk maar een uurtje duren maar kben de hele dag zoet geweest!
Tonga is zo bekend dat waarbenjij nu het niet eens in zijn lijst heeft staan, dus heb ik maar Togo ingevuld.....
Ik verblijf in Toni's hostel en heb ook al zijn tour rond het eiland gedaan.
Toni kan je vergelijken met Jan die we in de Dominicaanse rep hebben ontmoet, en zijn tour ook.. ongeveer 25 stops over het hele eiland.
Van Abel Tasmans aankomst punt tot de Blowholes en van een grot tot een grote groep loslopende varkentjes en ga zo maar door.
Maar vooral veel kerken, 300 kerken alleen al op dit kleine eiland.
Het was zondag en alle mensen gingen minstens 4 x per dag naar de kerk!
Waar natuurlijk ook weer zo enorm veel gegeten en gezongen werd.
Ook is er gelukkig elke avond Kava in Toni's huis waar hij de dominee is, hij gaat alleen naar zijn eigen Kava kerk..
Hij is zo droog en negatief alst maar kan, maar ik kan er errug om lachen want hij bedoeld het allemaal goed.

Maar wat ik echt ff kwijt wilde dat ik precies de goede week in Tonga ben aangekomen, want gisteren was de Koning van Tonga jarig en was er groot feest.
Hij werd 87 en werd dus overal rondgereden net als de oude paus.
Eerst allemaal militairen die een beetje moeilijk stonden te doen op een groot grasveld en toen kwamen ze allemaal langs gelopen, gevolgd door de parade.
De parade kon je een beetje vergelijken met de corso, veel gekke wagens met bloemen en planten en te luide muziek.
Ook erg veel oversized missen.
Die ze hier dus blijkbaar mooi vinden.
Wat wel anders was, was dat ze voor de kids allemaal snoep in de rondte gooien en voor de oudere mensen gooien ze blikken eten het publiek in!!!
Blikken vlees zijn ze vooral gek op.
Levensgevaarlijk zou ik zeggen!!
Na de parade wisten we dat er een groot eetfestijn in de tuin van het paleis was..
Maar we wisten ook dat het alleen voor genodigden was, toch ff proberen maar..
Eerste x lukte het niet helaas, maar toen de jongens de hoop opgaven kwam er een vrouwtje op me afgelopen..
Of ik een of ander meisje was die ik natuurlijk niet was..
Dus ik zei nee, maar ik wil wel heeel graag naar binnen.
Na een korte stilte zei ze JA!!
En daar gingen we hoor door de poorten van de tuin langs al de bewaking, die ons maar raar aankeek.
Zwaar underdressed en met enorme bigsmiles!
We zaten aan allemaal hele lange tafels vol met eten en zo ongeveer 200 hele belangrijke gasten van over de hele wereld.
En nog geen 50 meter van de koning vandaan.
Toen we mochten aanvallen wist ik niet waar ik moest beginnen..
Er was voor elke 3 personen 1 kreeft en 1 heel varken en meer dan 1 hele kip per persoon.
Allemaal verschillende soorten vis en groenten en ook een berg fruit.
Overal hing snoep, en de vrouw naast me vulde een hele mand vol met snoep koek fruit en varken om mee te nemen naar het hostel.
Zelf had ik dat nooit gedaan omdat ik me beschaamd zou voelen, maar hier is het de normaalste zaak van de wereld.
Met hele volle buiken en een goed gevoel gingen we terug naar het hostel om ons om te kleden voor de avond, want...
Die avond was Tongan Idols in het stadion!!
Met een klein groepje uit het hostel gingen we erheen en dat was zeker de moeite waard..
Wat een stemmen zeg!
(Helaas waren de t-shirts uitverkocht)

Ik ga over een paar dagen naar een klein eiland onder dit eiland en denk niet dat daar internet is, ook kan ik hier geen smsjes sturen of ontvangen..
Dus vandaar mensen.
Pa kan je meer foto's op de site zetten??
(Ik weet nl dat er veeel betere zijn)
Liefs van mij!

  • 05 Juli 2005 - 10:33

    PP:

    Heb je koning van Tonga wel z'n telefoonnummer gevraagd? Je weet nooit waar het goed voor is.
    Wat een leuke ervaring. Wel de datum onthouden hoor, misschien voor het volgende jaar.
    PP
    P.S. Ik zal nog wat foto's zoeken.

  • 05 Juli 2005 - 13:08

    Ed Ykema:

    Hoi Niske,
    Wat een super verhaal. Je moet stukjes voor de krant gaan schrijven: onze correspondent op Tonga.
    Hartelijke groeten ook van Karin.

  • 05 Juli 2005 - 13:36

    Kim:

    Hé Nis! GEWELDIG. Ik zei net tegen mama, Nis maakt het ook allemaal mee. Niet verkeerd hoor, genieten van een heerlijk diner aan dezelfde tafel als de koning! Super!
    xx Kim

  • 05 Juli 2005 - 14:31

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Zijn er nog leuke vrijgezelle kroonprinsen?
    Kun jij bij thuiskomst nog wel leven op het vastelandje van NL of moeten we een eilandje in de Poel gaan huren met plastic palmen?
    Oma hoopt nog wel dat ze een tijdje in Aalsmeer van je kan genieten.
    Liefs,
    XXXXXXXXXXMAMAXXXXXXXXXXXX

  • 05 Juli 2005 - 19:26

    Marcel:

    prachtig joh die verhalen die je altijd schrijft je maakt wel wat mee daarzo he echt super, beetje onvoorstelbaar voor ons hier he haha . maar ik ben niet jaloers hoor, uche uche... nou heel veel plezier nog en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    grtjs marcel

  • 05 Juli 2005 - 21:45

    Gerda En Edu:

    Geweldig verhaal, heb alles ook al in geuren en kleuren van je ouders gehoord. Nog heel veel plezier daar.

  • 06 Juli 2005 - 10:35

    Martine:

    Weet je Nis, het is allemaal even fantastisch en eigenlijk niet voor te stellen. Elk verhaal gaat je voorstellingsvermogen te boven, woorden schieten tekort. Ik lees al je verhalen, en ik wordt er gewoon stil van. Maar als je terug bent, wil ik alle (nee, dat kan niet), veel verhalen live van je horen!
    Ga zo door met avonturen beleven zoals je nu doet!
    Veel liefs en doe voorzichtig!

  • 06 Juli 2005 - 11:21

    Sas:

    "We hebben de W, we hebben de A, we hebben de T, we hebben de E, we hebben de (ga zo maar door..) WAT ZIJN WIJ DAN??? Dúúh..! Wij zijn niet zomaar iets, wij zijn een .......... !!!" Juistem.
    Gisteren heb ik na long time no see met Karel in de kroeg gehangen. Hier volgen de roddels: Steven woont samen (wist je al omdat je zijn vriend in NZ tegenkwam toch?), Herre woont in Santiago de...Chile!!! (hij had nog steeds contact met Chica, die inmiddels een kind heeft)..........................(niet van hem), en Howard en Andrew studeren tegenwoordig in Zuid Afrika!!! Joost en Loes zijn van de aardbodem verdwenen. Karel is vorige week afgestudeerd en gaat een baan in het buitenland zoeken. (goh wat een verassing :) )
    Zo te lezen is jouw leven ook nog steeds 1 groot feest, ik ga straks lekker aan t werk in de sportschool en voor mij ligt er eind juli een weekendje Belgie in het verschiet: Sfinx festival. En dan nog een laatste nieuwtje: Ilse V. komt bij ons in Amersfoort wonen!! 3 Blonde chickies in 1 flat; dat wordt wat. Zo, nu ben je wel weer bijgepraat. Doe de koning met zijn mooie toga de groenten uit Nederland. Ciao!

  • 06 Juli 2005 - 19:07

    Chantal Velu:

    Wat een gave reis. OP bezoek bij de koning. Dat kunnen niet veel zeggen. Geniet van alles wat je wat je hebt beleefd en nog beleven zal! Groetjes Chantal

  • 10 Juli 2005 - 13:27

    Joke "zotte:

    "Nou Nis, eindelijk weer een berichtje van mij,ik sprak je ouders vanmiddag,
    ik vind het waanzinnig wat je allemaal meemaakt, en hoe je het allemaal beschrijft wat een bijzondere maanden heb jij al meegemaakt. Je ziet er heel relaxt uit op de foto's wat een mooie plaatjes (ben een beetje jaloers) Meisie nog een heel fijne tijd, Peet en ik sturen je onze groeten en een dikke zoen.

  • 11 Juli 2005 - 20:48

    Sarah:

    ola
    ja ja daar ben ik dan eindelijk weer heeft ff geduurd. super al die verhalen niet normaal hoeveel jij daar mee maakt.
    met mij hier alles goed druk, druk, druk met mijn nieuwe baan heb het er wel super naar mijn zin zit er over na te denken om een jaartje naar spanje te gaan om daar voor de lion king te gaan werken. maar dat is pas over een jaar.
    tot volgende mail have fun
    kus

  • 13 Juli 2005 - 12:17

    Monique:

    Een diner bij de koning?! Dat kan ook alleen jou maar overkomen, jij praat je wel naar binnen.. Geen leuke zonen ontmoet daar?? En eh: ik ben wel benieuwd naar die foto's van al die mooie jongens hoor!.. Nou, ik heb de slechtste Oostenrijkse zomer in 24 jaar meegemaakt.. Er waren zelfs overstromingen door de regen.. Maar uiteindelijk toch een geslaagde vakantie gehad. We hebben veel van het lokale leven meegekregen, bijna iedere avond wel naar een ‘fest’ of een lokale kroeg geweest.. Echt te grappig allemaal. Nu nog even anderhalve week werken en dan naar Frankrijk. Hopelijk beter weer daar.. Veel plezier nog, geniet ze en tot mails xxmo

  • 14 Juli 2005 - 01:21

    Niske:

    Heey iedereen!
    Nog steeds overal feest voor de koning, dat moesten ze ook eens in Nl invoeren!
    Pa waar zijn die foto's!
    En heb je mijn pakketje al?
    Sassie thanx voor de roddels, jullie hebben het er maar druk mee!
    Doe je meiden de grtjs?
    Heej Joke hebben jullie het lekker druk in de Zotte?
    Blij dat Linda weer terug is?
    Cool Saar,Lion king in Spanje!
    Ga je weer eens een x op vakantie Mo, heb je dat!
    Wees niet bang Mo jij krijgt die jongens wel te zien!!!!
    Volgende verhaal komt waarschijnlijk over ander halve week?!
    Geniet van de zomer, Tonga is maar koud!
    X Nissy

  • 21 Juli 2005 - 18:40

    Sas:

    Jeetje Nis, wat een mooie foto's, mooie mensen, mooie omgeving en mooi buikje heb je! (kom je al aan van al dat lekkere eten?? En hoe is het met je hoofdpijn?) Met mij is het nog steeds helemaal goed! Het zomerweer is even over maar je weet hoe dat gaat in les pays bas. Afgelopen zaterdag was de summerdance party met Erick E en Dana en Karine en ik. Na wat alcohol te hebben genuttigd konden wij ons prima vermaken..! Surf on dude!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 143935

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: