Wat heerlijk om weer niet op de kaart te staan! - Reisverslag uit San Marino, San Marino van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Wat heerlijk om weer niet op de kaart te staan! - Reisverslag uit San Marino, San Marino van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Wat heerlijk om weer niet op de kaart te staan!

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

06 Augustus 2005 | San Marino, San Marino

Elke avond zie ik (en iedereen in Samoa) als laatste ter wereld de zonsondergang, en dat is het wachten waard.
Samoa bestaat uit 13 vulkanisch gevormde eilanden en dat betekend hier geen ongeluk.
8 zijn van West Samoa en 5 van American Samoa.
Na wat walvisvaarders, piraten en criminelen was Jacob Roggeveen (natuurlijk weer een Hollander) de eerste die deze eilanden vond.
Ik ben nu op Upolu het op 1 na grootste eiland, met de hoofdstad Apia.
Het is weer (en het weer ook) super mooi.
Er is 1 weg rond het eiland en 1 door het midden.
Als je over de weg langs de kust gaat zie je alle geweldige witte stranden, en het binnenland is een en al hoge berg(1866m) en regenwoud.
Het regenwoud hier is een soort apotheek, er zijn zo'n 75 planten die als medicijn worden gebruikt.
Er zijn nog veel oude medicijn vrouwen!
Ik sprak met een medicijn student, en die zei dat er een bepaalde plant nu van alle kanten wordt onderzocht omdat het mischien aids kan genezen!!!

Overal zie je bordjes met mooie bezienswaardigheden, vooral watervallen.

(PP je hebt je huiswerk goed gedaan!
Ben al bijna overal geweest op je lijstje.
Fupisia watervallen zijn geweldig, de foto's volgen en de sliding rock was levens gevaarlijk, maar ben er wel voor de 2e x af gegaan.)

Ik zat in het vliegtuig naast een jongen die me vertelde dat hij de 1e dag een auto ging huren, en hij vroeg mij en nog 2 jongens mee, helaas reed hij te hard en konden de anderen geen kaart lezen dus misten we de meeste grotten en watervallen.
Het was wel lachen en het gaf me een beetje een idee van wat er allemaal te zien zou kunnen zijn.
Maar ik voelde me in Samoa al meteen beter op mijn gemak dan in Tonga.
Iedereen wil je vriend(je)zijn en alle kids zwaaien.
De mannen hebben maar 3 zinnen nodig.
-Hi lady, where you from?
-You like Samoa?
-Where is your boyfriend?
Ik heb dus maar snel een vriendje verzonnen.

Het is hier redelijk goekoop om uit eten te gaan, en alles wat in de supermarkt te koop is is weer erg duur.
Het is dus maar verstandig van mij om elke avond uit eten te gaan!!(Eindelijk!)
Dikke biefstukken met groente en salade voor maar 5 euro.
En alle accomodatie is op het stand en heeft het ontbijt en dinner inbegrepen.
Een beetje xtra genieten deze maand dus.

De 1e 4 nachten ben ik in de hoofdstad gebleven, in een hostel met erg veel karakter.
Het hostel wordt gerund door een familie en heeft de enige fales (hutjes) met 2 verdiepingen in Samoa.
Ons ontbijt werd geserveerd op een bord gemaakt van uitgesneden hout met een bananenblad erin.
Allemaal soorten fruit die ik nog nooit had gezien, en brood met (nog warme) zelfgemaakte cocos jam en koffie in een halve cocosnoot.
We zaten op de vloer in een rondje en in het midden lagen allemaal bladeren en heerlijk geurende bloemen. Perfect!

Gelukkig waren er 2 medicijn studenten die ook een auto huurden en me mee vroegen zodat ik hetzelfde rondje nog een x kon doen, maar dan goed.
We stopten overal, en namen onderweg zelfs lifters mee.
Helaas reden we een varkentje plat en toen we de boos kijkende eigenaar aan zagen komen voorspelde dat niet veel goeds.
Hij pakte het varkentje (dat gelukkig in 1x dood was) bij zijn achterpoten op en keek er even naar.
Jullie raden nooit wat hij zegt...
You like Samoa???
Nix aan de hand, hij werd die avond gewoon opgegeten.

Anders dan Tonga, houden Samoans nog echt vast aan hun oude gewoontes tradities en levensstijl.
Ze leven (behalve in het centrum van de stad)
allemaal nog in traditionele fales.
Dat is niet meer als een palmbladeren dak dat staat op een aantal palen.
Op de vloer liggen matten waar ze op slapen, en als het regent dan rollen de gewoven matten raampies naar beneden.
Je kijkt dus overal zo naar binnen.
Tegenwoordig hebben ze wel electriciteit, want s'avonds zie je overal de bigscreen TV's aangaan.
Bijna iedereen draagt een Lavalava (Sarong,Sulu of gewoon doek) en als ze een btje opwaaien dan zie je die traditionele tatoos die het gehele bovenbeen bedekken.
(en rondjes op de billen)
Beter dan alle zelfgemaakte rotzooi tattoos in Tonga.
Ze doen het hier nogsteeds op de traditionele manier met ipv een naald, walvisbot of haaientanden.
Op Savai'i ga ik zeker een traditionele tattoeist opzoeken om de pijn van zo'n arme Samoaan te zien.
Ik sprak met een Schot die er hier een had laten zetten voor een pakje cigaretten en 3 biertjes.

De plek op Upolu die me het meeste aansprak was Lalomanu, en daar kom ik nu net van terug.
De mensen waren super aardig en het eten was geweldig. (ookal waren er wel n paar mensen ziek van geworden...)
Een paar dagen voor ik hier aankwam was er een bruiloft die ik op mijn rondje eiland toevallig ook zag, en het was als een sprookje.
Er waren nog veel gasten daarvan, maar ik werd al snel in de groep opgenomen.
Het snorkelen viel me erg tegen, maar ik ben dan ook zoo verschrikkelijk verwend in Fiji.
Het water was heerlijk warm, en er waren veel mooie vissen te zien.

Ik had nogal kriebels op mijn hoofd en dacht eerst dat het het zand was..
Maar na een lange douche met veel shampoo jeukte het nogsteeds... O O
Ik liet een van de dames even naar mijn hoofd kijken en toen bleken er hordes beestjes op mijn hoofd te leven.
Grote, kleine en ontzettend veel eitjes!!!
Ik dacht dat ik gek werd!
Die zelfde dame, die ik ontzettend dankbaar ben heeft toen haar hele dag besteed met beestjes van mijn hoofd zoeken.
Het woord hoofdluis is 1 van de weinige woorden uit Samoa die mij mijn hele leven bij zullen blijven. UKU!
Gelukkig zijn ze nu allemaal weg.
En wat ook wel mooi is, is dat de eigenaresse zich schuldig voelde, omdat ze waarschijnlijk uit het kussen kwamen.
Ze gaf me na een verblijf van een week 50% korting.
Ik vergaf het haar meteen.

Ik ga over 2 dagen naar Savai'i omdat ze zeggen dat dat eiland nog mooier is dan dit eiland,
Ik kan het haast niet geloven en zal het met mijn eigen ogen moeten zien.

Liefs van Nina.


* Bedankt PP voor alle info,
vooral de spelregels voor krikiti zijn erg handig, want daar snapte ik echt nix van.
* He Mo de vakantie vrouw, heb je gemist.
* Ze zijn hier helemaal weg van Tiesto en de Venga boys. Ik weet ook niet waarom.
* Snel, snel tijd is om!

  • 07 Augustus 2005 - 12:34

    Sas:

    Jippie ik ben de eerste! Nu je verhaal nog lezen...

  • 07 Augustus 2005 - 12:41

    Sas:

    Leuk al die culturele anekdotes! Ben je nou weer helemaal in je uppie, of heb je een reismaatje gevonden? Ik ben naar Sfinx festival geweest en weet je wat ik daar heb gedronken..??? KAVA!!!! Die Kava rituelen zou ik ook niet willen missen als ik jou was.. mmmm, lekker! Nou tot gauw! Groetjes uit Aalsmeer! Oja, roddel: Ineke heeft een nieuw vriendje. Hoorde ik gisteren van de meiden toen we een 'mutsavond' bij Fiona hadden. Het grappige is dat het er 1 van een drieling is, en je raadt het al: dat brengt nogal eens wat verwarring.... hahahaha! Doeii!!!

  • 07 Augustus 2005 - 12:43

    Sas Voor Ien:

    Sorry Ien als ik dit nog niet aan de grote klok mocht hangen. Ik heb het ook maar viavia... :)

  • 08 Augustus 2005 - 11:50

    Martine:

    Ik heb je vorige berichtje van 19 juli net gelezen, en ik heb daar geschreven dat ik terug ben van vakantie. Nee, ik was toen net weg. Ik ben 5 augustus pas teruggekomen...
    Weet je, je denkt dat je in Tsjechie wat meemaakt, maar bij jouw verhalen valt het in het niet. Weet je zeker dat je op deze planeet verblijft?

  • 08 Augustus 2005 - 18:14

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Niet te geloven dat het nog steeds mooier kan worden. Wat zul jij een tevreden mens zijn dat je zo'n prachtige reis maakt met zoveel geweldige ervaringen, een rijkdom aan herinneringen voor altijd.
    Laat je je er niet meer inluizen?
    Geniet even van de luxe van uit eten maar denk aan Tahiti waar alles erg duur is. Heb je al geleerd om vis te eten?
    Nog heel veel moois op Samoa en tot je volgende nieuws.
    Liefs,XXXXXXXMAMAXXXXXXXX

  • 09 Augustus 2005 - 12:44

    Monique:

    Ben wel benieuwd naar zo'n tatoo.. Maak je er een foto van als je gaat kijken? Ik vond de tatoos op jouw kaart ook al zo fantastisch.. Leuk om verplicht uit eten te gaan! En eh, ik wil ook zo'n ontbijt... Hier in NL is het momenteel net herfst.. Bijna iedere dag regen en maar 15°C.. Brr.. Ik ga gelukkig alweer bijna weg.. grtjs Mo

  • 12 Augustus 2005 - 01:38

    Niske:

    Malo iedereen!
    Sas jij bent bij deze uitgenodigd op mijn thuiskomst kava party!
    Hoop voor Ien dat ze de goede uitkiest....
    Is er toevallig iemand naar Dance Valley geweest?
    Heej Martine Tsjechie staat ook zeker op mijn lijstje om naar toe te gaan.
    Mo ga je mee.. Vakantieganger!
    Hoi Mam, ik eet bijna elke avond heerlijke vis!
    En kreeft is hier spot goedkoop en lekker natuurlijk!
    Ik wens jullie heel veel goeds en een zonnetje vanuit het meest westerlijke internet cafe ter wereld!
    p.s. nu ben ik pas echt bruin!

  • 13 Augustus 2005 - 01:07

    Fr@nk:

    Ja ben naar Dance Valley geweest! (alleen zaterdag) was erg modderig maar wel ouderwets goed! Vrijdag heeft 't zo hard geregend dat de buitenpodia dicht zijn gegaan en de DJ's naar binnen, in de tenten. Groetjes.

  • 15 Augustus 2005 - 00:42

    Mischa:

    Plens Valley 2005....
    Ja, ja, ook ik was aanwezig. Had een vip kaartje gekregen, anders was ik niet gegaan, leuk feestje, en er was dit keer geen Chaos met naar huis gaan. Ik denk dat het camping gebeuren daar grotendeels toe bijgedragen heeft.
    Geniet van alles wat je ziet. xxx M

  • 15 Augustus 2005 - 07:55

    Kelly:

    He Nis!!

    Blijft leuk om je verhalen te lezen!!
    Ja, ik ben ook naar Dance Valley geweest op zaterdag. Was weer een leuk feestje. Krush enzo waren er ook. Erg gezellig. Dennis was er niet, want hij moest werken. Over 2 weken mysteryland, met ik hoop iets beter weer.
    Verder hier alles z'n gangetje.
    Tot snel!! Kus Kelly

  • 16 Augustus 2005 - 07:39

    Seef:

    Hey! Ben het weekend teruggekomen uit TUnesie. Was heel leuk en mooi maar ik vrees dat het in het niet valt bij wat jij allemaal ziet!! Ik heb in ieder geval wel een lekker kleurtje gekregen en ben weer uitgerust. Ben vandaag weer aan het werk gegaan,maar vakantie bevalt toch beter, raar he!? Nou, geniet nog even, over 4 maanden ben je alweer terug, en geloof mij, time flies.... Dikke kus

  • 18 Augustus 2005 - 14:53

    Es:

    Hey lieve nis,
    Wat een prachtige foto's zeg!! kijk mn ogen uit en ben eerlijk gezegd een beetje jalours! aan je verhalen te maken heb je het wel prima naar je zin daar! Geweldig hoor! Ik ben inmdiddels ook terug van mijn stagen en heb het ondanks dat het maar in zuid-frankrijk was ook enorm naar mn zin gehad! Geniet er daar maar heerlijk van. vanaf nu zal ik je site ook regelmatig ff bezoeken!
    Kus Esta

  • 22 Augustus 2005 - 19:28

    Ellen:

    Je mag ook een baby- walvis voor me mee nemen hoor! Maar je hoofdbrekende vriendjes mag je wel daar laten, gna,
    groet ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: San Marino, San Marino

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 143880

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: