Golven en wind. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Golven en wind. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Golven en wind.

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

24 Juni 2005 | Fiji, Suva

We wilden naar een hostel in Kulukulu in de duinen, maar we hoorden van iedereen dat het was afgebrand..Er was maar 1 hostel daar.
Een vreemd verhaal want de Franse jongen was er geweest en had het ons aanbevolen.
We kregen een telefoon nummer van een taxi chauffeur in Sigatoka, hij bracht wel eens surfers naar Chongs place.
We belden het nummer en na een heel raar telefoon gesprek pakte we de taxi.
Het was allemaal heel geheimzinnig..
Toen we er aankwamen zat Chong op ons te wachten en kwamen er een stuk of 10 grote en kleine honden op ons afgerend.
Chong wilde eerst ff met ons praten voordat hij ons daar wilde laten blijven.(?)
Kulukulu is het enige dorpje in het beschermde duingebied en er wonen ongeveer 100 mensen.
Er is een rivier die langs het dorpje loopt en in de zee uitmondt.
Waar dat gebeurd zijn hele mooie golven, waar ze trots op zijn.
En wat ze uit alle macht proberen te beschermen voor het massa toerisme.
En als hun kleine paradijsje wilde houden.
In Chong zijn huis is plaats voor zo'n 15 mensen en er is ook een kleine camping naast het dorp.
Toen Chong onze bedoelingen goedkeurde gaf hij ons alle 2 een 2 persoonsbed in het dorm en vroeg ons op de thee.
Daarbij moesten we de lokale kruiden ook maar eens uitproberen volgens hem..
Ik kwam die bank dus niet meer uit.
Toen na een paar uur de surfers terug kwamen van een lange dag werd het pas gezellig.
Ze stelden zich voor en begonnen ook allemaal aan de 'kruiden'.
Ik dacht dat mensen in Nederland veel blowden maar Fiji overtreft!

Ik zal niet over iedereen apart een verhaaltje schrijven ookal zou ik dat wel kunnen, een hoop coole mensen op een rij.
Van overal ter wereld.
Ook alle locals surfde en zelfs op slechte dagen met slechte golven was het geweldig hun te zien.
De goven waren zo'n 2 x zo groot als dat ze in Nl zijn en dat maakte mij best bang.
Maar ik heb het de 2e dag toch gedurfd en een board gepakt.
Dit is wel ff andere koek.
Maar 2 x op kunnen staan en niet voor lang.
Er was een hele zware stroming die je steeds de verder de zee in trok dus na al dat gepeddel was ik aant einde van de dag kapot!
Het leek wel alsof mijn schouder gebroken was. (was ie mischien ook wel want mijn tas is ook veeel te zwaar aant worden)

2 dagen voordat wij aankwamen hadden ze meegedaan aan een kwalificatie voor een Globe surf competitie in Taverua.
Helaas was Paul 8e en Justin 11e en dat was niet genoeg om meet te kunnen doen.
Wel mochten ze de wedstrijd vanuit een boot bekijken en natuurlijk won Kelly Slater!
Iedereen was er nog vol van.

We hadden gevraagd of we zelf mochten koken en dat mocht gelukkig.
Maar toen vroegen ze ons elke keer toch of we gewoon mee wilden eten!
Heerlijke echte Fijian gerechten! MMMMMMMM
En op een speciale avond ook een lovo (ondergronds koken) waar iedereen de hele dag aan had meegeholpen.

De golfsurfers waren allemaal aant bidden voor windstille dagen, zodat de golven beter werden.
Het waaide nl elke dag flink..
En toen het ook nog begon te regenen gingen we de zon in een andere plaats zoeken.
Jo had haar ticket veranderd dus we hadden gelukkig wat meer tijd.

Justin, een jongen die in Korolevu woont Maar altijd in Kulukulu surft had het maar de hele tijd over zijn huis in Korolevu.
En hoe mooi het daar is.
Veel van de surfers bij Chong waren er ook geweest omdat hij in de baai voor zijn huis ook een mooie golf heeft.
We besloten het dus maar uit te proberen.
Ooit was het een enorm mooi luxe hotel dat zijn opa en oma uit Engeland Hadden gebouwd.
Nu is het een groot vervallen krot waar de mensen die er ooit hebben gewerkt nog wonen.
Ook het woonhuis en de enorme tuin moeten er jaren geleden echt supermooi uitgezien hebben. Maar het huis heeft nu grote gaten in de vloer en een hele berg verf nodig.
En de tuin kan ook wel een Rob of Nico gebruiken..
Er ligt een groot wrak van een boot in de tuin, waar vroeger de toeristen mee uit varen en duiken werden genomen..
Maar het uitzicht blijft een uitzicht waar ik altijd van gedroomd heb.
We werden begroet door 2 hele oude dametjes die op het huis passen.
Ze gaven ons dikke knuffels en kussen, en begonnen meteen een uitgebreide lunch te maken..
We voelden ons erg welkom.
Alleen de muggen wilden ons maar weg hebben.
De volgende dag regende het helaas weer keihard en het boottripje naar een mooie golf ging daarom niet door.
Dan maar weer eten,(wat nu onderhand ook wel aan me te zien is)En een welkomst kava.
Helaas konden Jo en ik hier helemaal niet tegen het regenwormen water en we lagen de volgende 2 dagen met hoge koorts en de bibbers in bed.
Gelukkig werden de kopjes thee aan bed gebracht, en was de koorts zo weer over.
De eerste 2 dagen dat ik naar een tv verlangde, gewoon lekker zappen!
We besloten maar geen regenwormen kava meer te drinken.
Omdat het slecht weer en slechte golven door de wind bleef gingen we een nachtje naar Nadi
Justins vader.
En..

Toen terug naar het oude vertrouwde Nananu!
Het waren Jo haar laatste dagen, en omdat Justin zo gastvrij was geweest waren wij zo gastvrij om hem mee te nemen naar Nananu.
Hij had een grote tent en daar gingen we met z'n 3tjes in.
De eerste monden op de Nananu boot vielen open toen ze ons zagen en er volgden er nog veel meer.
Toen ik Grandma zag begon ze te gillen en liet ze me pas na een kwartier weer los.
Gelukkig waren er nog veel oude bekenden.
In de maand dat we weggeweest waren was het kitesurfen op Nananu helemaal van de grond gekomen. (gelukkig maar voor Ben)
Maar het probleem was de wind..
In het zuiden van Fiji was het te winderig en hier dus niet genoeg.
Op de camping was het eigenlijk wel cool..
s'Nachts alleen renden de wilde paarden op en neer langs de tenten en grazen ze nog geen meter van de tent vandaan..
Dat betekend weinig slaap..

Over Nananu verder eigenlijk weer de zelfde verhalen als de 1e x dat ik er was.
Maar onze laatste avond was geweldig samen met 2 nederlandse meiden hadden we happy hour op de heuvel met Andre Hazes erbij.
En na een mooie zonsondergang keken we de andere kant op en zagen we maansopkomst!
Wauw, dat was meerdere foto's waard!

Ik ben nu weer in Nandi en ga morgen weer naar Kulukulu om naar een surfwedstrijd te kijken..
En met de rest van mijn laatste week in Fiji weet ik nog niet wat ik ga doen...
Volgende berricht komt misschien wel uit Tonga!

Liefs Niske
Of tegenwoordig ook Nina.


* He gedver al die poepverhalen wil ik niet op mijn site hoor, of toch wel..
* Joop als ik jou was zou ik iets aan de kleur doen..
* Nog gefeliciteerd met je pa Mis.
* Foto's kunnen helaas nog wel een maandje duren..
* Bula Glenn
* Oohh wat zal ik het Bula missen!
* Alles goed met je Vanes, we gaan snel weer Pramen.
* Natas goed besluit!
Ga naar Fiji!!
* Mo en I wel raak gooien he die waterbalonnen!
* Wil iemand(of iedereen)Erwin van me feliciteren.
* Sas Manana x3
* En nog 1 ding kom nou op met die roddels!

  • 24 Juni 2005 - 07:04

    Sas:

    vanavond feestje van Ineke (ze is geslaagd), morgen vrijgezellenfeest van Wiets en bandjesavond en zondag lekker uitslapen. Dan weer werken van ma t/m vrijdag... Helaas geen roddels. Die mail ik je wel ;) Nu weer verder met werk! (ik werk tegenwoordig in de sportschool, zie je het al voor je??!) Groetjes vanuit een zeer tropisch Nederland (33 graden hiero) Doeg!!!

  • 24 Juni 2005 - 08:08

    Seef:

    He Nis, zo te lezen vermaak je je nogsteeds!! Gelukkig maar! Hier is het zoals sas al zegt, WARM!!! Erg lekker als je vrij bent,maar op kantoor is het echt niet leuk hoor!! Morgen bandjesavond en natuurlijk voorspellen ze regen, ben benieuwd! Misschien komen dan weer eens roddels want er gebeurt weinig in het dorp ( naar mijn weten). Wist je eigenlijk al dat Linda weer in de Zotte werkt?! Zo neit, dan weet je het nu! Nou Nis, ik ga mijn werk afmaken, misschien kan ik dan eerder weg vandaag en in het zonnetje liggen!! Ik wacht je volgende verhaal weer af! Groetjes, Seef.

  • 24 Juni 2005 - 11:53

    Natas:

    Wat cool allemaal! Klinkt allemaal nog steeds helemaal geweldig! Ik ga 1 oktober.... eerst een half jaartje keihard werken op een cruiseschip en dan een jaar van dat geld wat ik daar heb verdiend reizen. Dus ik denk dat Fiji zeker bezocht gaat worden tegen die tijd. Maar dan wil ik natuurlijk alles nog even goed van jou horen. Have fun girl!! Kus

  • 24 Juni 2005 - 13:36

    Anna En Robert:

    Ging ik toevallig nog een keer kijken en heb jij net een nieuwe verhaal bijgeschrijven. Geniet er maar, hier heb je van gedroom en wij kuunen allen maar van dromen. Veel liefs, Take care Anna en Robert en Meisje.

  • 25 Juni 2005 - 09:41

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Haal nog even alles uit je laatste dagen Fiji en geef iedereen die je daar lief was een knuffel van je moeder erbij. Dan op naar Tonga, nieuwe plaatsen, andere mensen en waarschijnlijk ook weer mooie belevenisken. Ga je alleen of gaat Jo mee? We hebben net een hittegolf achter de rug ( 5 dagen boven de 25 gr.C waarvan 3 boven de 30), sinds 30 jaar zo vroeg in de zomer, zou het nu echt een mooie zomer worden? Wel hebben we al onweer en regen gehad vannacht, onvermijdelijk in NL. Heb jij daar wel eens onweer gehad?
    Groetjes van Marcella (moeder van Franceska).
    Liefs van Mama en koppies van Snowy en Sossa.

  • 26 Juni 2005 - 17:22

    Ofira:

    Klinkt allemaal weer zo onwerkelijk! Echt een droomreis, die je nu maakt! Geniet nog lekker van je laatste dagen op Fiji!
    Bandjesavond gisteren was erg gezellig! Een aantal meiden hadden wel wat te veel rosé gedronken (hihi), maar dat maakte het alleen nog maar gezelliger. Ook nu is het zowaar nog lekker weer (25 graden ofzo) en ik vermaak me prima met het Haarlemmermeerse bos hier naast mijn deur! Nou ja, bijna naast mijn deur dan. En roddels... hmm, lastig, kan zo snel even niets bedenken helaas. Groetjes!

  • 28 Juni 2005 - 20:56

    Dag Kanjer:

    Dank je!Zoals je al weet, niet naar defcon geweest, achteraf zeker geen spijt van. Ik ben nu net zo bruin als jij.Erwin zijn verjaardag was erg gezellig, we hebben met z'n alle een navigatie systeem kado gegeven, daardoor was ik veels te laat bij het weg lok etentje, ze hadden hem wijs gemaakt dat ik een klus in groningen had en dat de coentunnel vast stond, daar kom je niet eens langs als je naar groningen gaat. Het mooie was dat tijdens het eten, Erwin zelf over een nav begon en er volgende maand 1 aan zou schaffen, jij kan wel raden hoe blij hij was toen hij thuis kwam. Met jou gaat het wel goed, met mij ook ik zit deze week helemaal vol met werk en denk dat ik net als vandaag niet voor achten klaar ben, ben voor volgende week al aan het plannen, eindelijk begint het te lopen.Mike was ook nog jarig was ook leuk en barry ook.Nou weer genoeg verteld.Liefs Mischa.

  • 28 Juni 2005 - 21:03

    Wach!!!!:

    Nieuw princesje geboren, princes Alexia Juliana Marcela Laurentien.
    XXX M

  • 29 Juni 2005 - 11:24

    Monique:

    Je laatste dagen Fiji, zal wel weer moeilijk worden om afscheid te nemen.. Maar met Tonga in het verschiet zal het best te doen zijn! De roddels heb ik maar even apart in de mail gezet... Maar het valt allemaal reuze mee, want er gebeurd hier niet zoveel. Ik blijf van je verhalen genieten! Heerlijk om te lezen dat je zoveel meemaakt. Ik kan ook niet wachten om al je foto's te bekijken en jouw verhalen erbij te horen. Ik hoop dat je deze nacht goed doorkomt, met een loslopende circusleeuw langs je tent... grtjs Mo

  • 01 Juli 2005 - 00:30

    Niske:

    Morgen Tonga!!
    Ben errug blij dat jullie ook eindelijk eens mooi weer hebben.
    Kijken jullie uit voor de zonnesteken!
    Jammer dat ik Bandjesavond heb gemist, dat is toch elk jaar wel lache!
    Linda terug in de Zotte...?
    Wens haar sterkte..
    Nee, doe r de grtjs van me!
    En gelukkig ben ik niet gebeten door de ontsnapte leeuw uit het circus, Ha!
    L en L geniet van Bloemendaal en al de kids!
    Ien gefeliciteerd!
    En Sas ben je weer helemaal fit?
    Ikke niet namelijk.. O o
    Natas ik ben pas in december thuis dus mail me wat je wil weten!
    Mama koppie terug aan Sow en Sos!
    Snaak zorg dat je je snel weer vermaakt!
    Mijn centen zijn helemaal op nu dus ik wens jullie het beste. x Nis

  • 02 Juli 2005 - 11:02

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Vandaag je 2 cd's ontvangen, kan PP weer lekker aan de slag en kan iedereen je weer bekijken en alle mooie plekjes bewonderen. Goede vlucht naar Tonga en ook daar zal het leven je weer toelachen.
    Veel terug lachen is het beste.
    Liefs,
    XXXXXXXXXXXMAMAXXXXXXXXXX

  • 04 Juli 2005 - 12:19

    PP:

    Ik heb de laatste foto's op je site gezet. Het was moeilijk om een keus te maken. Ik heb al die mooie jongens maar weg gelaten. Ik weet toch niet wie het allemaal zijn. Dat hoor ik nog wel eens. Die zonsondergangen zijn zeker elke avond zo mooi. Daar waren ook heel wat foto's van. Fijn dat je weer zoveel foto's hebt gestuurd. Ze zijn deze keer ook keurig en kurk droog aangekomen.
    Liefs PP

  • 04 Juli 2005 - 19:36

    Monique:

    Werd toch een beetje angstig omdat ik maar geen SMS-je terug kreeg..Dan maar even vanuit Oostenrijk op de site kijken. Ben blij te lezen dat je uiteindelijk goed aangekomen bent. En eh.. mooie foto's hoor! Om jaloers van te worden. Hier in Oostenrijk gisteren en vandaag wel mooi weer gehad (ben zelfs verbrand), maar morgen wordt het een storm- en regenachtige dag.. Nou ja, kan ik ook eens onweer zien tussen de bergen. Wel heel leuk om Oostenrijk in de zomer te zien. Echt heel iets anders. Ik ga weer verder genieten van de champagne (of witte wijn) red bull.. Tot mails! Liefs Mo

  • 11 Juli 2005 - 11:48

    Irene:

    Hoi Nissy, hier dan eindelijk een berichtje van mij over de mail!! Eindelijk woon ik in mijn huisje wat heeft het lang geduurd en wat een stress brengt dat met zich mee zeg. Heb nu ook een snelle internet verbinding dus je begrijpt ik ga mijn verloren mailtjes zeker inhalen. Wat een verhalen en foto's zeg ik zou liegen als ik zei dat ik niet een beetje jaloers op je ben. Mag mijn opleiding hoogst waarschijnlijk in drie jaar doen in plaats van vier dat betekend dat ik over een jaartje al klaar ben echt super want het neemt erg veel vrije tijd in beslag. Nog heel veel plezier in Tonga en tot horens, groetjes en heel veel liefs Irene. P.s. ga even aan bertje vragen of hij een foto van ons huissie naar jouw toe kan sturen. Doei doei ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 143947

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: