Fiji Time... - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Fiji Time... - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Fiji Time...

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

14 Juni 2005 | Fiji, Suva

Samen met Jo bleef ik 3 nachten in Suva in de Colonial lodge.
Het was een heel groot oud huis waar Suzie en haar kids ook woonde, doordat het zo oud was had het veel karakter.
Overal in het huis stonden oude fotos van haar familie.
Haar ouders waren de 1e backpackers in Fiji gestart in Levuka op het eiland Ovalou en haar oude moeder Mary leefde daar nog steeds.
Suva was eigenlijk veel te druk en gevaarlijk voor ons 'islandgirls', maar je moet toch ook de hoofdstad gezien hebben.
De mensen zijn overdag heel aardig, je moet hier alleen s'avonds niet doelloos rond wandelen.
Wij waren onze 1e avond niet geheel doelloos, want we gingen onszelf op een enorme pizza trakteren!!
Na al dat eilandvoer hadden we die zeker verdiend.
En na een lange warme zoetwater douche dook ik lekker mijn eigen 2 persoons bed in..
Zo'n 100 mozzie bites later werd ik wakker.
Jo is half Afrikaans en heeft een enorm afro die ze goed moet verzorgen, dus zij ging naar de kapper, ik ging(dacht ik) goedkoop internetten..

(Het spijt me zeer.. ik kan dus nergens in Fiji emails verzenden, maar blijf het wel heel leuk vinden ze te ontvangen!)

Daarna wandelden we lekker langs het water en zagen alles wat de bagger te bieden had,
waaronder gekke disco krabben met een zilver schild en 1 grote blauwe klauw.
En wandelende vissen!
(En nee ik ben nog niet gek aant worden)
Onderweg werd er ons door 3 verschillende families lunch aangeboden.
We weigerden omdat we dat als stomme Europeanen niet gewend zijn.
Maar alles delen is in Fiji heel normaal.
s'Avonds was het hostel vol met nieuwe mensen en we besloten met zijn allen naar de pub te gaan.
Er stond een hele grote Fijian naar ons te kijken en te lachen, tot hij ineens naar ons toe liep en keihard BULA riep.
Hij vroeg ons waar we vandaan kwamen en vond het toerisme zoo geweldig dat hij besloot allemaal grote pullen bier voor ons te kopen!? Erg aardig en apart allemaal..
De volgende dag maar lekker een btje uitgeslapen en we besloten door te gaan.
We waren nog maar net op tijd voor de bus dachten we want die zou om 11.30 gaan..
Fiji time dus want om !3.00 was ie er nog niet.
Toen na 1,5 uur in de bus zonder ramen en met te gekke muziek moesten we eruit op een of ander vaag bruggetje volgens de beschrijving om verder te gaan met de boot.
Er stonden een aantal mannetjes op ons te wachten, maar de kapitein was ergens kava aant halen en de boot vertrok dus ook Fiji time...
In een gammel bootje volgeladen met Fijians boodschappen nog meer kava en onze tassen vertrokken we en we werden vanaf de brug uitgezwaaid door allemaal schoolkinderen.
We voeren door de mangrove waar allemaal mensen op krabben en slangen aan het vissen waren en kwamen toen uit in de open zee.
Het was eb en ze moesten echt uitkijken dat ze het koraal niet raakte met de motor.
Het water was zoo helder blauw dat we alles er doorheen konden zien.
Toen we dichterbij het eilandje Caqualai
(Vangalai)kwamen werden we begroet door een aantal locals met gitaren en ukuleles.
Het was een super klein eilandje waar maar 20 toeristen en 15 locals verbleven.
Je kon in 15 minuten rondlopen.
De dorm was erg vochtig en vol met mieren muggen en wespen zo groot als helikopters, maar de zee was er maar 3 meter vandaan...
We kregen meteen een super zonsondergang kado en toen hoorden we de schelpen toeter, wat eten betekende.
Het eten was niet zo lekker ookal was het wel gezellig aan de eettafel.
We vroegen het lief en mochten de dagen erna in hun keuken koken.(die trouwens de ranzigste was die ik ooit heb gezien!)
Overdag heerlijk snorkelen en schelpen zoeken onder water.
Rond het eiland was een enorm mooi koraalrif met aan de achterkant van het eiland een enorme dropoff.
Ik ging samen met een Engels meisje opzoek naar haaien, iedereen had ze er die dag al gezien dus dat moest niet zo'n probleem zijn.
Er waren enorm veel vissen met alle kleuren van de regenboog waarvan ik de meeste nog nooit eerder had gezien.
Toen ik ineens veel gespartel en gebubbel hoorde en dat meisje zag wijzen, keek ik meteen die richting uit en zag tussen de luchtbellen wat wegschieten.
Toen ze weer een beetje bij adem was kon ze alleen maar big shark, big shark zeggen..
Maar of ik echt een haai heb gezien..Mwa.
De dames van het eiland daagden iedereen uit om s'avonds zijn eigen volkslied te zingen.
Er waren veel Engelsen en een aantal Schotten, dus dat was geen probleem.
Toen kwam er 1 onwijze Canadeze homo die er een heel feest van maaktte.
Een Zwitsers stel die ging jodelen en een Spaanse dame die de flamenco danste, arme ik.
Toen gelukkig kava time!
Het enige water wat er was was regen water en dat was een stuk slechter dan in Nananu, veel mensen waren er ziek van en dronken het niet meer, maar IEDEREEN dronk kava gemaakt van regenwater..
Ja we waren er allemaal een beetje ziek van en dat is flink afzien als je de wc's daar ziet.
Dikke bruine randen en doortrekken met een emmer, maar niet de papiertjes!
De douches waren nog erger en dat was aan sommige mensen ook wel te ruiken..
Vooral in de avonden als we van onze stoelen getrokken werden om een of andere traditionele stinky armpit dans te doen.
Ze speelden en zongen alle muziek zelf en dat maaktte het best gezellig.
Maar ze kende maar een stuk of 10 liedjes en na 4 nachten konden we ze bijna meezingen, we besloten dus maar weer weg te gaan.
Levuka was de volgende besteming.

Door een enorme regenbui kwamen we aan in de oude hoofdstad van Fiji en het was net alsof je 50 jaar terug in de tijd ging.
Errug cool.
Er waren erg weinig toeristen omdat er helemaal geen resorts ofzo zijn en misschien waren de mensen van Levuka daarom zo aardig tegen ons.
Nee dusss, dat ZIJN ze gewoon altijd!
We werden vriendelijk verwelkomd door Sarah Anna en Ralf in Marys hostel en we konden zelfs nog mee ontbijten.
We troffen het omdat het precies dit weekend Levuka weekend was en er was van alles aan de gang.
De eerste avond gingen we met een paar mensen van het hostel naar de Ovalou club, de plaatselijke disco en niet meer dan een buurthuis.
We werden flink raar aangekeken in het begin, maar na 2 liedjes werden Jo en ik door 2 'stoere boys' ten dans gevraagd.
Ohh wat waren wij populair, al die aandacht werd ons al snel te veel en we gingen maar lekker vroeg naar bed.
De volgende dag was er een erg belangrijke voetbal wedstrijd, waar het hele dorp voor uitgelopen was, gelukkig maar dat ze wonnen.
Op zondag werden we vroeg wakker gezongen (6uur)door de kerkgangers en we besloten er maar uit te gaan.
Want het was een belangrijke dag, nl de parade dag!
Na het ontbijt kwam de parade zo voor het huis langsgelopen
(Er is maar 1 straat in Levuka)
En we liepen erachteraan om naar de dansen en liederen te kijken op het grote grasveld.
Elke klas deed wel wat en iedereen was opgewonden.
Het is heel goed dat alle kids hier nog wat cultuur wordt bij gebracht.
Het was geweldig om mee te maken.
Daarna moesten alle rugby teams tegen elkar spelen en ik kan er nogsteeds niet bij hoeveel dat er waren.
Het grappige was dat ze niet allemaal hun eigen schoenen hadden en dat de teams schoenen EN sokken deelden!
Gedver! Snaakie, jij in Mis zijn schoenen..
Na een lange dag boden de dames van het hostel ons avondeten aan en dat was weer heerlijk (Kasave en roro in cocos met kip)
Tijdens de avond kava zagen we dat er een nieuw stel was aangekomen,
Bobo en Julie uit Frankrijk.
Boris was een kite surfer en ik vertelde hem dat ik ook zo graag wide surfen.
Ze kwamen net uit Kulukulu en hij zei dat daar de enige beachbreak van Fiji is.
Een echt verscholen surfers paradijs.
Na al hun mooie verhalen konden we niet anders dan daarheen te gaan..
De bus (huifkar)pikte ons op om Fiji time en we gingen helemaal om het mooie Levuka.
Eenmaal aan de andere kant gingen we in een veel te volle boot en daarna een te volle bus.
Jo verlengde haar ticket in Suva en we pakte weer een andere bus, we vertelden de chauffeur dat we naar Kulukulu wilden.
Hij had Tubakula verstaan en daar waren we dan in een stom hostel, maar te laat om nog verder te gaan.
We namen een lange douche en vielen in slaap,
pas de volgende middag werden we wakker!
Te laat om nog uit te checken..
Nog maar een nachtje dus.
Kulukulu hebben we uiteindelijk wel bereikt en ik ga inmiddels alweer terug naar Nananu..
Maar de laatste bus komt zo en die wil ik niet missen dus dat vertel ik een andere x!!

LIEFS NISSY


NOG GEFELICITEERD PP!!

  • 14 Juni 2005 - 06:55

    He Schat:

    Wie de schoen past trekt hem aan. Ik heb het even snel gelezen en lees het straks goed, ben ik ook een keer de eerste.
    Liefs Mis.

  • 14 Juni 2005 - 09:09

    Natas:

    Hey Nis!! Wat te gek allemaal!! Ik ga je voorbeeld volgen hoor! 1 oktober ga ik er even een jaar vandoor. Ik zal je wel even mailen om wat dingen te vragen. Have Fun! Dikke Kus Natas

  • 14 Juni 2005 - 10:51

    Martine:

    Wow, het is wel moeilijk voor te stellen hoor, wat jij allemaal ziet en meemaakt. Een hele andere wereld, en ik kom er met mijn gedachten niet helemaal bij, geloof ik... Wat een reis!

  • 14 Juni 2005 - 11:00

    Sjaak De Draak:

    nis ik zei het toch aan poepen op wc´s met bruine randen is niks aan, gewoon in d ebuitenlucht is het beste, voel de wind lekker door je billen das het beste..

  • 14 Juni 2005 - 14:10

    Vanessa:

    Hier mijn eerste berichtje aan je, maar heb al je verhalen bijgehouden. Ontzettend leuk om te lezen wat je steeds meemaakt, ben erg jarloers hoor! Ik wens je nog een ontzettende gave tijd, maar dat zal zeker wel lukken! Liefs Vanes

  • 15 Juni 2005 - 06:47

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Zet maar eens een petje op dan heb je geen last van zonnesteek, wandelende vissen? discokrabben? Op de zee raak je niet uitgekeken en als je dan zeeen van tijd hebt duurt wachten vast minder lang vooral als je een aantrekkelijke landingsbaan bent voor het vliegend volkje, never a dull moment! De tekst van het Wilhelmus zat er natuurlijk goed in bij jou en in je volendams kostuum en op klompen was je vast de koningin van het bal. Komen er al weer wat foto's deze kant op zodat we onze verbeelding kunnen toetsen? Je schrijft met humor, ik zit altijd lachend je verhaal te lezen. Heel veel plezier, gezondheid, geluk, cultuur en lieve mensen om je heen, ik denk iedere dag aan je. Liefs tot volgende X.
    XXXXXXMamaXXXXXX

  • 15 Juni 2005 - 08:21

    Sas:

    ik ben het met sjaak eens; 'shit in nature' is de beste oplossing!
    Heb je ook al een keer slecht weer gehad daar op die tropische eilanden? Komend weekend wordt het hier in ons koude kikkerlandje 30 graden... :-) Veel plezier Nis, manana manana!

  • 15 Juni 2005 - 14:06

    He Nis:

    Wat heerlijk toch allemaal! Het ene na het andere bericht vol met leuke gebeurtenissen.. Je maakt zoveel mee.. Ben zoals vele anderen onwijs jaloers! Gelukkig heb je ook wat van de zonnestralen deze kant op gestuurd, kunnen we wel gebruiken hier in Nederland! Liefs Mo

  • 18 Juni 2005 - 15:03

    Angela:

    Hai Niske,
    Weer genoten van je mooie verhaal.Zo heel af en toe lees ik het als je naam voorbij schiet.Maar je geniet nog steeds ondanks of misschien wel dankzij bruine randen,ranzige keukens,helikopterwespen en stoere binken.Ik zie de plaatjes in gedachten voor me.Maar weer iemand die het met de schrijver eens is:Met je billen in de wind poept het toch het lekkerst(ervaring!).Veel plezier maar weer en ook nog een dikke zoen en veel plezier gewenst door Monique.
    Angela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 143947

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: