Op een onbewoond eiheiheiland. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Op een onbewoond eiheiheiland. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Op een onbewoond eiheiheiland.

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

23 Mei 2005 | Fiji, Suva

Nananu-i-ra is een eilandje een half uurtje uit de kust bij Rakiraki een vanaf het strand heb je een heel mooi uizicht op het vasteland, met de zon op de heuvels.
Het is een heuvelachtig en groen eiland met op het hoogste punt een huisje waarvandaan je allemaal kleine eilandjes ziet.
De Nananu Lodge waar ik verblijf is een echt backpackers paradijs!!
Het wordt Gerund door Judy die oorspronkelijk uit Europa (Schotland) komt maar in Fiji geboren is.
Ze wordt geholpen door een grote groep Fijians, de meest vriendelijke mensen die ik ooit heb ontmoet.
Ik heb nog nooit mensen gezien met zo een brede en gemeende lach als de mensen in Fiji, serieus van oor tot oor.
(Het maakt niet eens uit dat de meeste mensen een aantal tanden missen en dat de vrouwen flinke snorren en baarden hebben!!!)
Ze noemden me na een dag al bij mijn eiland naam Coconutty Nissy.
Jaja je vind hier overal vers gevallen cocosnoten die je zelf open kan maken.
We vermaken ons hier ook met echte eiland dingen, wat je allemaal niet met een cocosnoot kan doen!
Natuurlijk eten en drinken,(liefst met Wodka)
Maar we hebben ook een bowling baan aangelegd, en wie heeft een bal in het water nodig als er overal cocosnoten zijn!
We drinken uit een halve cocosnoot en maken er sieraden van en in sommige noten vindt je een gezicht.
De locals hebben me geleerd hoe je van de cocos olie maakt tegen de muggen en een droge huid.
Errug handig want Fiji is het eiland van de muggen.
En zelfs Deet haalt geen reet uit...
Op het strand vind je de meest mooie schelpen heel groot maar ook klein met al gaatjes erin.
Je hoeft er niet eens voor te zoeken.
Ik heb allemaal kettinkjes gemaakt.
Het eiland is omringd door een supermooi koraalrif waar je niet eens ver voor hoeft te zwemmen, je kan er eigenlijk gewoon niet omheen.
Gelukkig heb ik mijn eigen snorkel spulletjes mee want om het elke dag te huren is erg duur.
Onder water is het mooi, vissen in alle kleuren en ook heeft het koraal hele mooie kleuren van heel fel geel tot rood en paars.
Wel zwemmen er veel baracuda's en zeeslangen die ik eng vind en ik heb net op tijd een grote kwal kunnen ontwijken....
De mensen die hier duiken gaan 15 min in een bootje en zien daar enorm veel haaien, maar ze komen niet zo dicht bij het eiland hoop ik!!!!
Ook struikel je hier bijna over de zeesterren hele dikke roze en kleine bruine, maar vooral donker blauwe.
Haalt die rotzak van een Hollander David een blauwe zeester uit het water en neemt hem mee naar ons balkon om te laten drogen!!
Die sukkel wilde hem mee naar huis nemen!!?
Maarja ik kon het inderdaad niet met iedereen vinden...

Op het strand vind je ook kayaks die je gratis mee mag nemen.
Sommige hebben een plastic boden zodat je het koraal en de vissen mooi kan zien tijdens het roeien.
Wel moet je voor je leven tekenen als je er een mee wil nemen omdat er toch veel gevaar in en om het rif rondspookt...
Maar toch blijven de cocosnoten het gevaarlijkst, elke dag zie je er wel een paar vallen.
Dan schrik je je echt lam!
Ik had dus voor mijn leven getekend en een kayak gepakt samen met Dougie en Gaz(uit Whales) Kine een heel lief dreadlock meisje uit Noorwegen, 2 Franse jongens(waarvan er 1 in Suva woont) en een Duitse jongen die al een paar weken op Nananu was.
We waagden het erop en gingen naar de andere kant van het eiland, waar een mooi strand was.
We konden het niet slechter treffen want het waaide erg hard en na 2 uur peddelen kwamen we vast te zitten op het rif omdat het eb was.
We widen natuurlijk nix beschadigen dus besloten we daar gewoon te wachten op vloed.
De jongens klommen meteen allemaal een boom toen we op het strand aankwamen om verse cocosnoten te plukken, en dat is nog best lastig als je niet uit Fiji komt!!!
De Franse jongens gingen proberen om hun avond eten bij elkaar te vissen.
Ik snorkelde met ze mee..
Na een half uurtje genieten tussen de vissen hoorde ik een gil..
Had die sufferd zon giftige bolle stekelvis gevangen!!(blowfish?!pufferfish?!)
Ik dacht meteen aan een programma wat ik in nl had gezien over koks die die vis klaar mogen maken.
Er is maar zo een klein deel van die vis wat eetbaar is en van de rest ga je dood dat je helemaal een diploma moet halen om hem klaar te maken.
Als je hem klaarmaakt moet je alle organen in aparte zakjes doen en naar een speciaal onderzoekcentrum sturen voordat je dat ene hapje mag serveren..
Ze hebben dat dus maar niet geprobeerd.
Toen we uiteindelijk na een lange dag terug kwamen waren we allemaal zo rood als kreeften ookal hadden we ons heel goed ingesmeerd.(Ja, mijn kleurtje zit erop hoor)
Ik slaap in een dorm dat
(hoe kan het ook anders)
coconuts heet en het heeft 26 bedden en maar 1 douche met ijskoud zoutwater!
Dat is dus een beetje afzien..
Maar mijn uitzicht tussen de palmbomen door op zee is echt super!
Het maakt mij vroeg opstaan in de morgen, wie wil er nou in bed blijven liggen als het zoo mooi is buiten!!
Het helpt ook wel dat de bar de muziek en het licht hier om 10.30 ophouden.
Er is dan wel vaak nog een klein kampvuurtje en als we mazzel hebben kan er ook nog iemand(goed)gitaar spelen.
De sterren zijn hier zoo mooi zichtbaar, je ziet de hele melkweg, en ik heb heel veel mogen wensen omdat er zoveel sterren vallen.
(Niet dat ik veel meer wens dan dat ik nu doe hoor.. Ik ben zo blij dat ik deze stap heb genomen.)
Als je s'nachts in het zeewater kijkt zie je allemaal hele felle blauwe lichtjes schitteren, volgens mij zijn het garnaaltjes ofzo.. Heel gaaf!

Als je dan naar bed gaat en ineens uit de bosjes coconutty Niske hoort schrik je je rot!
De locals nodigden me uit om kava te drinken en dat mag je uit respect voor hun NIET weigeren.
Dus doe ik dat ook maar nooit..(haha)
Ik vind het lekker en gezellig, ze leren me een beetje Fijian te praten.
Dat is wel ff andere koek.
Vinaka vaka levu=dank je heel groot
Motha=leeg(als je kopje kava leeg is moet je dat zeggen)
Mothe=dag
En niet te vergeten BULA wat iedereen hier tegen je zegt als je voorbij loopt.

Ik had in de bijbel gelezen dat het winkeltje op Nananu heel duur was dus ik had enorm veel boodschappen in Rakiraki gedaan.
Ik kook hier dus elke avond zelf in een van de piepkleine onhandige vieze keukentjes.
Ik drink regenwater dat wordt opgevangen in grote tonnen.
Helaas vond ik na een paar dagen een aantal wormen in mijn fles waarvan ik al de helft ophad..(Gedver, maar het zijn muggen larven en die kunnen geen kwaad zeggen ze)
Vanaf die dag zeef ik mijn water, gewoon voor het idee.
Ondanks het water en het zelf koken heb ik nog geen spetterpoep gehad!! YES!

Ze hebben hier 1 baantje voor accomodatie en die is al ingenomen door de Duitse jongen die hier al een tijdje is.(Daniel)
PP raad eens!!??
Ook werken er 2 kitesurfers die al drie weken nix doen omdat er verkeerde wind staat (Ben en Jay)en een meisje Nic dat windsurfles gaat geven, maar nog geen materiaal heeft.
Nic is Jay zijn vriendin en is in Tahiti als ik er ook ben. Lache!!
Die drie krijgen dus gewoon betaald voor lekker genieten hier op dit eilandje...
Ik zou hier maar een paar dagen blijven, maar vanaf minuut 1 wist ik dat dit de juiste plek was om te blijven hangen.
Veel mensen verzetten zelfs hun vlucht om hier te kunnen blijven..

Bijna elke dag zit er in de schaduw een heel oud vrouwtje in haar bloemetjes soepjurk, ze heet Ma maar iedereen mag haar grandma noemen.
Ze maakt traditionele armbanden van bananenblad en maakt de mooiste schelpen kettingen van echte Nananu schelpen.
Grandma heeft een hele dikke snor maar dat maakt helemaal niet uit als je zo oud bent toch?
Ze heeft me geleerd die armbanden te maken en als gevolg ben ik nu helmaal behangen in bananenblad en schelpen, een echte island girl.

Vaak is er een groot buffet, maar dat vind ik veel te duur.
David die andere Nederlander die ik op het vliegveld heb ontmoet vind het ook veel te duur en dus schuift hij elke avond aan met een bordje uit een andere keuken om zo gratis mee te kunnen eten.
Vuile screep..
Hij was ook erg bot tegen vooral de vrouwelijke Fijians en gewoon een eikel. (Sorry)
De dag dat ie weg wide gaan kwam de bazin ineens naar hem toe om hem als nog te laten betalen voor bijna elk ontbijt en buffet.
Iemand had hem blijkbaar betrapt.
Geweldig!!!!!!!
(Ik heb er zelfs een foto van gemaakt)

Na het buffet ging de muziek altijd hard aan, eerst lady in red..
Soms wel 4 x achter elkaar omdat het het favoriete nummer is van Sarah die achter de bar staat en dus de muziek beheerd.
Sommige avonden gaan we helemaal los op de meest belachelijke nummers, maar ook keiharde house, wat hier helemaal niet past.
Je ziet de mensen die net zijn aangekomen dan echt naar ons kijken alsof we gek zijn.
Mensen die met de Feejee experience zijn blijven vaak maar 1 nachtje.
Belachelijk dat er mensen zijn die denken dat ze heel Fiji kunnen DOEN in 4 dagen.
Ik neem niet eens de moeite om ze te leren kennen, want zij denken weer dat ik gek ben met 2 maanden in Fiji.

Na 2 weken was mijn eten toch echt helemaal op en begon het toch echt te kriebelen..
Ik wilde ergens anders heen.
Jo, een Engelse meid met een enorm rasta kapsel besloot met me mee te gaan.
Ze is 28 en reisjournalist, ookal heeft ze theater en dans gestudeerd.
Ze is heel levendig in je ik lig voortdurend in een stuip.
Omdat Suva niet geheel ongevaarlijk is is het beter om samen door te reizen.
Onze laatste avond niet veel anders als anders, alleen veel adressen uitgewisseld.
Jo was al naar bed toen Rachel ineens zei dat ze van gedachten was verandert!
Het enige wat ik zei was:nee, echt niet!
Maar de volgende dag zei Rachel dat weer en Jo kon ik niet vinden..
Toen ik om 10.30 Jo zag en om uitleg vroeg zei ze dat Rachel tegen haar had gezegd dat ik van gedachten verandert was en nog niet wegwilde..
Ze hadden ons gewoon in de maling genomen omdat ze niet wilden dat we gingen.
We vonden het nieteens erg.
Die avond trok Sarafina een van de meiden die er werkte me aan mijn arm en fluisterde:
sst, come with me but don't tell the rest.
Huh?
We verdwenen achter het restaurant en ik hoorde ui 15 monden tegelijk BULA NISKE!
Hadden alle mensen die er werkten een kava ceremonie voor me georganiseerd!
Ik was die avond de chief en kreeg elke ronde de 1e kop.
Maki de kapitein mocht me wel en gaf me elke ronde zelfs 2 koppen.
Toen er 10 zakjes kava doorheen waren en iemand zei, laatste ronde, lagen er ineens weer 5 nieuwe zakjes.
Daarna weer 5 nieuwe, en nog 5 nieuwe.
Toen echt echt de laatste ronde en weer 5 nieuwe zakjes.
Toen was ik zoooooooooooooooooo moe van de kava dat ik bijna omviel.
Ik was niet de 1e, er waren er echt al een paar omgevallen!
Heerlijk geslapen en Vroeg op om te checken of Jo ook wegging. Yep!
Afscheid nemen van iedereen is lastig dus misschien kom ik nog terug daar.
Grandma besloot met ons mee te gaan zodat we veilig op de goede bus stapten.(LIEF)
En alle achterblijvers trakteerden me op een groeps moonie!
Dat waren nog eens een stel witte billen!
Na een treurig bootritje met Maki zijn verschrikkelijk foute muziek
(waar ik van ben gaan houden na 16 dagen)
kwamen we aan wal en gingen we met een taxi busje naar Rakiraki waar ik een heerlijk uienbrood at!! En nog 1!
Grandma kwam al op ons afgerend en jaagde alle (vervelende?) jongens weg.
Iedereen lachde naar ons en zei Bula alsof ze nog nooit blanke mensen hadden gezien.
We moesten best een tijd op de bus wachten dus grandma nodigde ons uit om bij haar vriendinnen te zitten in de schaduw.
Ze verkochten lunch
Taro met vlees en vooral veel saus, ze waren erg dik..
Ze vertelde al haar vriendinnen over ons in Nananu en was trots ons te kennen.
Echt zo leuk.
Toen we in de bus zaten (als enige blanken)
werden we door iedereen uitgezwaaid.
De busrit die 3 uur zou duren heeft uiteindelijk bijna 6 uur geduurd.
Dat is nou Fiji time!
We vonden het helemaal niet erg want de natuur was heel mooi en afwisselend.
En omdat we de heuvels in gingen was het lekker koel.
Ook speelde de chauffeur muziek..1 bandje over en over en overrrr.
Horror waren de bruggen, dat waren nl gewoon een aantal planken niet eens veel breder dan de bus soms moest de bus de bocht om voor zon brug en dan zag je hem aankomen... Ahhhh!!
En toen de zonsondergang over de bergen, als het kan nog weer mooier dan over het water.
Toen we in Suva aankwamen was het al pikkedonker en meteen kwamen er vervelende gasten op ons af.
We gingen maar meteen een taxi in en naar Colonial bed en breakfast.
Ikke in een dubbelbed en onder een lekkere warme douche.. Heerlijk na 2 weken!
Die avond een enorme en enorme goedkope pizza gegeten en vroeg naar bed.
De dag erna (op zondag)suva in gegaan, er was niemand!
Fiji is erg gelovig en dus is iedereen in de kerk op zondag.
Ook was alles dicht.
We zijn lekker langs de kust weg gaan lopen wat nogal bagger is als het eb is.
In de avond hebben we onszelf op een enorme currie getrakteerd!
We blijven hier een paar dagen om te besluiten waar we hierna heengaan, maar Suva is niet Super.
Misschien Levuka of Leluvia....

Tot snel, Nissy


* Het beste oom Ronald en Fam.
Ik hoop dat het snel weer beter gaat.
* Mo, beter een goede buur...
* Kim, vrouwen.. mannen zal je bedoelen!
* I, ik hoor dat jullie huisje eindelijk bijna af is..Ik ben erg benieuwd.
Als je weer eens lekker op vakantie wil is Fiji een goede, ook om te duiken!
* Snaakie natuurlijk heb ik het nog naar mijn zin, Fiji is zoooo geweldig.
Maar ik mis jullie wel een btje zonder internet.
* De zonsondergangen zijn hier zoo mooi Mis.
* PP ze hadden een baantje als strandaanveger!
* Ik hoop voor jullie dat het snel mooi weer wordt in Nl!

XXXXXXXXXXXNXXXXXXXXXXXX

  • 23 Mei 2005 - 07:17

    Snaakie:

    sjokke jokke me baas is blij met jou ik heb een half uur nodig om je mail te lezen en dat in de baas zijn tijd!!!

  • 23 Mei 2005 - 09:59

    Sas:

    Dit klinkt gaaaaaf!!! Wat heerlijk om zo te kunnen reizen! Ik denk dat je de smaak nu goed te pakken hebt...
    Het is mooi weer geworden in Nederland. Heb je Jack Johnson al ontdekt? Ik ben 2e geworden op Noord Hollands Glorie en mag nu een dag de studio in... fantastisch! Hier gaat alles dus ook z'n gangetje. Relaxed hoor, zo'n half uurtje Niske stories. Geniet geniet geniet! Tot gauw, liefs!

  • 23 Mei 2005 - 11:10

    Martine:

    zucht.........zucht.........zucht...........zucht..........zucht..........enz.

  • 23 Mei 2005 - 13:55

    Ofira:

    Dit klinkt echt als een droom! ...En voor jou is het nog werkelijkheid ook... ik kan me helemaal voorstellen dat je het naar je zin hebt!

  • 23 Mei 2005 - 16:37

    Linda En Lex:

    He meissie, wat een toffe verhalen zeg. Ik leef helemaal mee, zo beeldend vertel je ons je ervaringen. Ik vind het nog steeds cool dat je toch zoveel leuke mensen tegenkomt, maar vooral dat je ook echt kontakt hebt met bijvoorbeeld zo'n grandma. Genieten en nog eens genieten. Goed zo! We blijven je volgen. xxx van ons. Zomer komt eind deze week in Nederland, uuh als de weermannetjes het eens goed hebben!!

  • 23 Mei 2005 - 17:51

    Seef:

    Nis, wat een geweldig verhaal!! Wil je aub zo een mooie zonsondergang hierheen sturen?? Kan ik wel even gebruiken! Ik geniet al van je verhalen, laat staan hoe jij geniet, je maakt het echt mee!! Ik ben blij dat je weer iets van je hebt laten horen, ik had vorige week zo naar gedroomd over je ( don't worry!! Je kent mij en mijn nachtelijke dromen, altijd waanzin, maar toch...) Lieve Nis, doe voorzichtig en hou ons op de hoogte van je reis!
    Dikke kus, Seef.

  • 23 Mei 2005 - 23:50

    Mis:

    helemaal te gek nis, ik ga lekker slapen met een lach.

  • 25 Mei 2005 - 07:39

    PP:

    Via je verhalen beleef ik alles mee.
    Als ik m’n ogen dicht doe dan zie ik je lopen, zwemmen, eten en drinken.
    Ik zie me zelfs als straatveger op Fiji, als jij denkt dat het wat voor me is. (hoewel?)
    Een Kava ceremonie meemaken als chief lijkt me beter.
    Zoek een helm tegen de kokosnoten.
    Blijf uit de buurt van blowvissen, creepy Hollanders en ander gespuis.
    Laat grandma maar een beetje op je passen.
    PP

  • 25 Mei 2005 - 13:37

    Angela Swaluë:

    He Niske.Geweldig om te lezen die reisverslagen van jou.En wat een geweldig besluit om zo'n reis te maken meid.Dit draag je je hele leven mee als een schelpenketting die nooit breekt.Geniet ze,maar dat hoef ik niet te zeggen.dikke kus Angela.

  • 26 Mei 2005 - 11:04

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Wat komen er toch een prachtige plaatsnamen voorbij. Blij maak je mij, doordat jij je droom beleeft gaat ook een wens van mij in vervulling. Heerlijk weer die nieuwe pagina van je avonturenboek en het boek is nog lang niet uit! Dit weekend kunnen ook wij de zon in, eindelijk, en zonder gevaar voor cocosnoten. Have fun, enjoy and be careful. Wanneer staat Tonga gepland?
    Hugs and XXXXXXXMamaXXXXXXXXXX

  • 29 Mei 2005 - 10:39

    Kim:

    Hé Nis, het is echt super leuk om je reisverhalen te lezen! Ik ben nog steeds jaloers.... ohhhhhhh als ik het geld zou hebben, dan zou ik meteen een ticket kopen om je op te komen zoeken, maar helaas.. In september ga ik beginnen aan de studie small business & retail management. Waar precies weet ik nog niet. We willen eigenlijk met drie meiden in amsterdam gaan wonen.. Dat is vlakbij jou, GEZELLIG! Het weer is lekker weer hier, dus we gaan de hele middag terrassen! (toch nog een beetje vakantiegevoel dan). Ik vind het super om te lezen dat je zo aan het genieten bent! have fun dude! kus Kim

  • 29 Mei 2005 - 19:07

    Anneke:

    Heey Nissy!

    Ik ben weer helemaal op de hoogte van je spannende avonturen. En vond het weer hartstikke leuk om het allemaal door te lezen. Ik laat gauw weer van me horen, maar ik moet nu weer stoppen want ik ben nu alweer een half uur bezig met dit stukje typen.
    dag lieve nissy!
    groetjes Anneke

  • 30 Mei 2005 - 05:59

    Ed Ykema:

    Hoi Niske, Gisteravond heerlijke asperges gegeten bij je ouders en wat CD's met foto's bekeken. Ik geniet van je reis avonturen en ik vind het geweldig dat je dit gedaan hebt en er ook zo mooi over schrijft. Nog veel mooie avonturen gewenst en hou ons op de hoogte.
    Karin & Ed

  • 31 Mei 2005 - 10:35

    Anna En Robert:

    Lieve Niske,
    Je schrijft zo mooi over je avonturen. Wij genieten mee en ben zo blij dat je zoveel plezier beleeft. Bula. Take care, have fun xxxxx

  • 02 Juni 2005 - 23:14

    Niske:

    Bula iedereen!!
    Ik ben nog steeds met Jo en ben nu in surfcity Sigatoka.
    We hebben het zo naar ons zin dat Jo zelfs haar ticket gaat verlengen!
    Er zijn erg weinig internet cafes hier dus mijn volgende verhaal laat nog ff op zich wachten.
    Maar maak jullie niet druk het gaat prima, Fijians zijn geweldig!
    Mothe!!

  • 03 Juni 2005 - 00:26

    Joram:

    Een tijdgeleden dat ik wat gepost heb maar lees het toch wel 2keer per week eff door wat je allemaal doet! Echt ik moet ook weg uit NL (niet lopen land) haha krijg er de kriebels van! Nou nog maar 6 maanden en dan ben je weer terug :). Owja ik ben aan een rare kleur begonnen en de fermheid valt ook mee beetje zacht. Haha nis ga je spreken mop als je terug bent gaan we weer eff knallen op een feessie hardbass ofzo :P. X joop

  • 07 Juni 2005 - 07:31

    Monique:

    He Nissy,
    Vind het fijn om te lezen dat je je zo goed vermaakt! Ik ben inmiddels ook weer helemaal beter.. Gelukkig, want ik was het in bed liggen helemaal zat. Jij bent nu dus in surfcity Sigatoka. Hoe gaat het surfen?! Ben je al een echte surfbabe of valt het tegen? Leuk dat je weer een reismaatje hebt gevonden, maakt het toch wat gezelliger. Nou meissie geniet ze nog! Ik kijk uit naar je volgende verhaal.. Liefs Mo

  • 08 Juni 2005 - 09:32

    Glenn:

    he nis super cool hoor allemaal ik ben wel een beetje jaloers maar het wordt je gegunt. geniet ervan peace.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1613
Totaal aantal bezoekers 143947

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: