Bula!!! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu Bula!!! - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Niske Haremaker - WaarBenJij.nu

Bula!!!

Door: Niske Haremaker

Blijf op de hoogte en volg Niske

04 Mei 2005 | Fiji, Nadi

Alweer een aantal nieuwe beste vrienden gemaakt in Auckland, en deze speelden alle soorten instrumenten.
Viool, gitaar, mandolien, ukulele, mondharmonica enz..
Ze kwamen uit Nederland Denemarken en Brazilie.
Dat was wel erg gaaf natuurlijk.
Dus na een paar avonden live muziek ben ik weer in Auto's bus vertrokken naar The Bay of Islands..
Hij had daar namelijk een baantje voor me geregeld in een hostel gerund door vrienden van hem, Garreth en Lucy.
Ik ging werken in the Saltwater lodge in ruil voor accomodatie, en veel extras omdat ze zo aardig waren en veel connecties hadden.
De zelfde dag ben ik ook meteen met een lieve lach naar de naastgelegen Salty bar gelopen om te vragen of ik ook voor hun kon werken.
Ik kreeg meteen een stapel flyers in mijn handen gedrukt.
We onderhandelden wat over de prijs, maar voor $10 en elke dag een pizza en 2 wijntjes ging ik meteen overstag.
Een van mijn Saltwater collega's was de pizza bakker in de Salty bar.
(Moreno uit Zwitserland)
Hij ging met Shelly, ook een collega, uit Canada.
Verder waren er nog 2 Duitsers, een Meisje Jessica en een Surfdude Marcus.
Hij was er al sinds December!!
Iedereen had een haat liefde verhouding met hem, hij kon (net als Toby) echt het bloed onder je nagels vandaan halen, maar was een erg goede gozer.
Het werk was met zijn 5en zo gebeurd, soms al in een uurtje..
Het enige wat ik hoefde te doen was de muren van de douche met een goedje in te spuiten en dan droog trekken, en daarna alle zilveren handvaten en dingen weer te laten glimmen.
Het was wel een sterren hostel en had allemaal prijzen gewonnen, maar het was verder best saai.
Op onze kamer na!
Het was de bedoeling dat Shelly de dag dat ik aankwam verder zou reizen, maar ze had het er(net als iedereen) zo naar haar zin dat ze maar bleef plakken.
Ik kon het erg goed met haar vinden.
We sliepen met zijn 5en op een 4 pers kamer omdat Shelly en Moreno met elkaar gingen en toch in 1 bed sliepen.(Sliepen ja!)
De kamer was een groot slagveld(chicken versus army)en het stonk naar iets wat ik niet wilde vinden.
Wel was het opgeleukt met posters van golven en verse bloemen en schelpenkettingen, wat het weer helemaal goedmaakte.
Ook stond de cd speler altijd aan en heb ik zelf ook meteen een cd van Sublime aangeschaft(Wacht maar Mo!)
Shelly en ik liffte wel eens naar Keri Keri om daar goedkopere boodschappen te doen en we stoptte dan natuurlijk ook bij het kraampje met het oude meneertje en zijn Mandarijnen en Fijoas!
Het liften was heel makkelijk en normaal daar en we werden steeds binnen 5 minuten opgepikt, leuke ervaring.
Ook hebben we alle wandelingen in de buurt gedaan en daarvan genoot ik.
(Ik heb al van die harde kuiten!)
Als je eenmaal bovenop zo'n heuvel aankwam was het heerlijk om over die baaien en al die eilandjes uit te kijken..
Mooie kleuren van alle soorten bloemen die er groeiden en alle kleuren groen van de heuvels en eilandjes en helder blauwe zee.
Vanuit elke hoek is het weer anders.
Maar ik wil jullie niet jaloers maken hoor..
Eerst dacht ik dat ik nixs zou kunnen doen daar zonder geld, maar omdat we daar werkten en wat langer verbleven leerden we steeds meer mensen(locals)kennen.
Ze boden ons van alles aan..
We hebben gratis geparasaild met Johny, een culturele waka tocht met Rob en Nick
(zie kaartje)En snorkelen met Scooby Doo wat we maar oversloegen omdat dat een engerd was.
Ze wilden ons gewoon zoveel mogenlijk laten genieten van HUN Bay of Islands waar ze zoo trots op zijn.
En geloof me dat ze er echt niets voor terug verwachten!!
Alweer een plek waar ik absoluut naar terug wil en die ik aan iedereen aanraad.
Er wonen erg relaxte mensen en heerst dus ook een super manana gevoel, dat combineer je met een gave omgeving en klaar.
Ik kan er wonen..
Ook zijn we nog met Marcus en Moreno mee wezen surfen langs een verlaten strandje.
Er waren helaas niet zoveel golven..
Er was maar 1 wetsuit en toen Moreno het te koud kreeg mocht ik zijn surfplank lenen!!
Ik ben geen goede surfer maar kon wel een aantal golven goed pakken dankzij mijn beachboys in Egmond.
Het water was ongeveer 18/20 graden en na bijna een uur in het water was ik echt te koud geworden..
We zijn met zijn 4en in een grot gaan zitten om wat op te warmen, echt gaaf.
Wel griezelig omdat je niet wist wie zijn huis het was...
In die grot vonden we ook allemaal schelpen ringen, echt weer iets voor mij!
Toen met de auto vol met ons en surfplanken terug gereden met keihard Ben Harper aan om de dag compleet te maken..
Ik voelde me zo lekker in mijn velletje.
Bij thuiskomst met een hele zanderige harses en een big smile meteen flyers uit gaan delen voor de karaoke avond in de Salty.
Shelly besloot de volgende dag met mij mee naar Dorkland(Auckland dus..) terug te gaan om er toch nog iets leuks van te maken.
Ze hield ook wel van wat live muziek bij die vrienden van me.
Als ze dat niet deed zou ze eeuwig in Paihia blijven..
Na een half treurige dag werden we om half 5 opgehaald, ik door Auto en Shelly door Kiwi
(dances with chairs/Jim the eagle)
Terug in Auckland betekende voor mij ook meteen dat de laatste paar dagen waren aangebroken...
Ik heb er zelfs over nagedacht om mijn ticket
te veranderen..
Alsof er niets was veranderd deelde ik weer flyers uit in het x Base hostel met Vic en Liz,maar...
ik was wel veranderd want ik was echt licht depri dat ik naar Fiji moest.....
Erg klinkt dat he!
Maar dat zegt gewoon alleen iets over hoe ik het naar mijn zin heb gehad in NZ.
Mijn laatste avond draaide de dj speciaal alles wat IK wilde horen en had Gustavo(de Braziliaan)een chocolade taart voor me gebakken, Mmmm
Als verassing kwam Suzie ook nog langs.
Om 10 uur in de ochtend afscheid was ook best moeilijk omdat ze me kwamen uitzwaaien..
Toen ik op het vliegveld te horen kreeg dat ik niet mocht vertrekken omdat ik geen ticket had om Fiji uit te komen, dacht ik OK dan blijf ik toch!
Eigenlijk wel logisch, maar ik moest dus ter plekke een ticket kopen naar Tonga wilde ik in het vliegtuig toegelaten worden.
Ik ging maar achter het Fiji regelmannetje aan en kocht het ticket.
Ik was nog net op tijd om mijn vlucht te halen..

De stewardessen aan boord waren echt geweldig gekleed, met bloemetjes blousejes en schelpen kettingen en bloemen in hun haar.
Precies wat ik me erbij had voorgesteld!
Na een rustige vlucht van 3 uur nog wat zag ik in de verte iets anders als zee, de kustlijn!!
De mooiste die ik ooit heb gezien vanuit een vliegtuig!
Eerst diepe donkere zee, dan een strook koraal waar de golven op breken gevolgd door groenig blauwe zee met daarna het strand.
Dat duurde helaas maar ff want we gingen landen in Nandi, een grote drukke stad.
Ik had nog geen idee waar ik ging slapen..
Wel had ik Dave ontmoet, een Nl die dat ook nog niet wist, dus we besloten dat samen uit te zoeken.
In de aankomshal stond een schattig bandje muziek te spelen en iedereen stelde zich voor en wilde ons in hun hostel hebben.
Ik wist wel wat ik absoluut niet wilde omdat ik veel vooronderzoek had gedaan..
Ik koos voor Travelers beach resort aan Nadi beach voor 4 euro per nacht.
We stapten met zijn 10en (+backpacks)in een 8 persoons busje en moesten ongeveer 30 minuten reiden.
Ookal was het super heet vond ik het niet erg want zo kon ik meteen wat van het eiland zien.
Het is heel mooi, met in de verte puntige bergen en langs de weg allemaal gekleurde huisjes waar de was buiten hangt.
Langs de weg allemaal donkere kroezige mensen die maar een beetje rondhangen en spelen, ze hebben de meest foute bloemetjes blousejes aan!
Hier is de regel hoe fouter hoe beter, en dat mag ik wel!
In het hostel aangekomen meteen mijn tassen neergepleurd en naar het strand gelopen(20m)
Want het was zons ondergangtijd, en daar staat Fiji zo bekend om.
Nou inderdaad, en 1 foto is ook niet genoeg omdat je steeds denkt dat ie op zijn mooist is en als je dan na 5 minuten weer kijkt is ie nog veel mooier!
Met de mooiste knalkleuren die de kleine eilandjes in de verte verlichten.
Een mooi moment om rustig van te genieten, tot ik ineens een harde gil naast me hoorde..
Op een tot bank verklaarde boomstronk naast me zat de grootste kever die je je kan voorstellen.
Hij was bijna zo groot als mijn hand!
En als je omhoog keek zag je geen meeuwen, maar vleermuizen zo groot als meeuwen.Ahh!
Ik heb de eerste welkomst kava maar overgeslagen en ben lekker vroeg gaan slapen.
De volgende dag weer vroeg fit en het centrum ingegaan met de lokale bus.
Dat is nog eens leuk om mee te maken, een bus zonder ramen, maar wel met plastic flappen voor het geval het gaat regenen.
En als er iemand uitmoest moest je aan een touwtje trekken wat van achteren helemaal naar voren ging en vast zat aan een fiets bel! Tring tring!
Het ritje kostte maar 60 cent en dat was het waard.
In het drukke Nadi liepen we door de hoofdstraat tot ie afgelopen was en hij was veel kleiner dan ik had gedacht.
Wel heel leuk om de chaaos mee te maken.
Iedereen kent iedereen en loopt naar elkaar te zwaaien en toeteren.
Iedereen wil ff een klein praatje met je maken , de mensen zijn echt heel vriendelijk.
Onze taxi chauffeur nam ons nog mee naar een grote overdekte markt, waar ze groenten fruit en vooral veel Kava verkochten!
Die avond heb ik dan ook meegedaan met de kava ceremonie met Joe van het hostel.
Je klapt pakt de kom kava(kippensoep of slootwater)aan en zegt hard Bula, dan geef je de kom terug en klapt iedereen 3 keer en zegt motha.. Wel apart, gelukkig was het niet erg sterk want we hebben de hele avond door gedronken.
Ik heb gepland dat ik de volgende paar dagen naar Nananu-i-ra ga en daar is geen internet.
Ook doet mijn tel een beetje vreemd en weet ik niet of mijn of jullie sms jes aankomen..
In elk geval niet meteen (Mo en Mis die van jullie heb ik wel gehad hoor)
Ook kan ik geen mailtjes versturen wel heb ik ze gelezen en daar ben ik erg blij mee.
Waar ik daarna heen ga weet ik nog niet en of het daar beter of nog slechter is ook niet, dus dit was voorlopig ff mijn laatste berichtje.
Ik zal zo snel mogenlijk weer wat sturen.

Liefs Nissy

*Sas met mijn billen bloot melk uit een cocosnoot!
*Thanx Ilonk leuke foto van je.
*Ik hoop dat iedereen een leuke koninginnedag heeft gehad!
*Snaakie leef je nog of ben je weer zoekgeraakt?
*Mijn muggenspul werkt hier nieteens, zo goed zijn de muggen hier..
*Seef heel goed dat je niet meer rookt, ik wou dat mijn fam. dat eens snaptte!
En natuurlijk is de zotte snol niet meer hetzelfde!
*Kimmie had je je zomervakantie al gepland?
*Saartje wat fijn je weer te horen!
*Mis is het alweer Ouderkerk weer dan?
*Ik mis jullie!! (Een beetje)

  • 04 Mei 2005 - 06:49

    Nynke En Ivar:

    He Niske!!!
    Ik weet niet of je dit bericht nog te lezen krijgt, maar toch.... Leuk om je verhalen te horen en leuk om er foto's bij te zien!!! Ik wordt steeds jaloerser!! (voor jou wel leuk). Hier begint het eindelijk een beetje mooi weer te worden en het einde van mijn studie is in zicht!! Ivar heeft de Saab 9000 van Mischa gekocht!! (ha, ha) En ook nog eens voor de fun! (:))
    Snap jij dat nog? Wat een verwennerij he?! Verder is alles hier rustig en gaat iedereen z'n gangetje.
    Geniet ze en tot een nieuw berichtje! x Nynke

  • 04 Mei 2005 - 07:34

    Marijke:

    Lieve N=ke,
    Mooi, mooier, mooist, leuk, leuker, leukst, prachtige omgeving, vrienden daar en hier, het is wel uit te houden zo he?
    Jou missen en jaloers zijn...?Mimimi. Hoe stil is het in die Zuidzee? Vandaag vieren we Snowy's verjaardag, het gaat goed met haar we fluiten jouw speciale fluitje en dan gaat ze lekker kroelen. Geen internet en telefoonbereik is wel een lekker rustig voor je, ook voor je portemonnee.
    Heel veel mooie avonturen en leuke ontmoetingen en blijf gezond op Fiji.
    Liefs tot de volgende x.
    XXXXXXX Mama XXXXXXX

  • 04 Mei 2005 - 13:17

    Monique:

    He Nissy, het klinkt allemaal weer helemaal fantastisch… Ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Wel jammer dat je afscheid heb moeten nemen van NZ en de mensen daar, maar ik weet zeker dat het op Fiji wel weer goed komt. Ben benieuwd naar je nieuwe CD-tje!! Hier gaat alles ok.. Heb koninginnenacht/dag weer overleefd en ga morgen naar het bevrijdingsdagfeestje in het dorp. Laat je wel weer weten hoe het afloopt.. Kijk uit naar je volgende bericht. Enjoy the beautiful islands of Fiji! Veel liefs Monique

  • 05 Mei 2005 - 08:45

    Mischa:

    Ik mis je ook (een beetje), maar als ik dan je verhalen lees ben ik blij voor je. Ik zou een moord doen om je ff te kunnen zien en te knuffelen, maar ik heb geduld. Het is soms ouderkerk weer en soms niet, zoals altijd in NL. We gaan er een mooie zomer van maken. Ik mail je snel en laat wel weer een leuk berichtje achter. Dag lieve schat!

  • 05 Mei 2005 - 14:55

    Xandra:

    He Nissie,

    Het is vandaag Hemelvaart en het is bevrijdingsdag, ik ben vandaag bij mama en we zijn even naar dorp geweest iets met praamvaren voor de kids, niks an want het was al afgelopen toen we aan kwamen. Zij toen in de oude veiling maar een borreltje gaan drinken ook wel lekker hoor. Het is hier koud koud koud bah. Maar ik kan je vertellen dat als ik dan jouw verhalen lees ik toch stiekem wel een beetje warmer wordt van binnen. Niske ik vind dat jij het perfect doet en geweldig zoals jij dat allemaal op schrijft, heel erg leuk om dat verhaal dan te lezen. Nou dat meis geniet en ik ga nu je foto's bekijken kus Xan

  • 07 Mei 2005 - 19:49

    Anneke:

    hier weer is een berichtje van mij. ik ben bij me nichtje , en het eerste wat ik doe is jou dagboek lezen . erg leuk trouwens , nou nis hier gaat alles z,n gangetje alleen het weer he , maar we blijven optimisties hoor .
    nou lieve nis , veel plezier en ga zo door .
    veel liefs , anneke

  • 08 Mei 2005 - 07:24

    Niske:

    Bedankt allerliefste lieverds!!
    Toch wel een klein rot computertje op dit eiland.
    Ik vermaak me zo goed dat ik besloten heb om hier nog een week te blijven!
    Dus nog ieg een week weinig contact..(sorry)
    Ik geniet van alles en elke zonsondergang hier.
    dikke x Nissy

  • 08 Mei 2005 - 16:07

    Bonnie!:

    haaay!!! niske=) ~fijn dat je het naar je zin hebt=)~ en je foto's zijn heel mooi!!~ik wil ook naar NZ als ik 20 ben:p maar ik weet niet of ik dat zou durven zo alleen;) ~maar heel veel plezier en geniet er van ik ben nu bij jou huis k ga hiero eten:p NASIE!:D~doeiixxx Bonnie~!

  • 09 Mei 2005 - 10:10

    Eveline:

    Jeetje Nis, wat geweldig dat het allemaal zo goed gaat en dat je het lekker naar je zin hebt! En wat een mooie foto`s. Heel veel plezier en genietse daar op dat prachtige Fiji! Groetjes

  • 10 Mei 2005 - 10:08

    PP:

    Je CD’s en foto’s zijn aangekomen.
    Hoelang heeft het er nu overgedaan?
    Ik heb maar weer een paar foto’s uitgepikt voor de site.
    De postbode hier heeft je pakje een beetje nat laten regenen, maar de schade valt mee.
    Dit is wel een snelle manier om je souveniertjes en foto’s thuis te krijgen, alleen volgende keer een plastic zakje er omheen voor je het in het doosje stopt.

    PP

  • 10 Mei 2005 - 12:11

    Martine:

    Wat een verhaal weer zeg! Ik ben jaloers en ik begin te denken dat ik wel naar NZ op vakantie MOET gaan, omdat ik anders iets heel essentieels gemist heb! Oke, ik ga in mijn lange-termijn-planning kijken wanneer de eerste gelegenheid is dat Danny en ik naar NZ kunnen... hmmm, dat wordt pas over een tijdje... eerst Danny eigen bedrijf... verhuizen... MAAR OOIT WIL IK OOK ZO'N MOOIE REIS MAKEN! GRUMPH!

  • 10 Mei 2005 - 15:42

    Ofira:

    Wat moet jij het geweldig naar je zin hebben!!! En als ik je verhalen lees en foto's bekijk dan blijkt dat ook wel. Geniet er van!! Liefs

  • 12 Mei 2005 - 18:57

    Ellen:

    mmm, wat heb je een geweldige reis meid. Maar verbeeld ik het me, begin je wat aan te komen van het goede leven? Gna, ja is leedvermaak!
    Heb je nog een bagagelabeltje nodig van 72 kg. Dan kom ik over!

  • 13 Mei 2005 - 23:47

    Sas:

    Je wordt vanzelf groot! :))

  • 20 Mei 2005 - 09:18

    Fam. Schouten:

    Na wat problemen lukt het ons om jouw belevenissen mee te maken op internet. Wij wensen jou nog veel plezier toe.
    ook groeten van Arnoud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Nadi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Februari 2012

Important update!

03 Mei 2011

At Last

03 Januari 2010

TEgek maar wel TEvreden!

18 Juni 2009

Lifestyle of the rich and famous..and me

14 Mei 2009

MALLORCA VERSUS NICE
Niske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 143957

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: